Pages

Sunday, April 13, 2014

Usaha Membawa ‘Private Bill’ Bergantung Kepada ‘Standing Order’ Parlimen – Presiden PAS

MARANG – Kontradiksi yang belaku dalam perlembagaan Negara adalah masalah yang tidak diselesaikan oleh Umno walaupun telah menguasa Negara lebih dari 50 tahun.
Walaupun perlembagaan persekutuan, kata Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, menyebut bahawa Islam adalah agama persekutuan, jadual ke 9 menghalang bidang kuasa negeri berkaitan kuasa Islam tidak boleh mengtasi mahkamah sivil.
Menurutnya, peruntukan dalam perlembagaan ‘tinggalan penjajah’ itu meninggalkan orang-orang Islam tidak mempunyai kuasa dalam bidang undang-undang.
“Masalahnya bukan masalah kita (PAS). Masalahnya ialah Umno yang menguasai (negar) sejak 50 tahun lebih(tapi krisis) perlembagaan masih tak selesai (sedangkan Perlembagaan menyebut Islam sebagai agama persekutuan…….. agama lain bebas (diamalkan)
“Dalam masa yang sama, jadual ke 9 (menjadi halangan), bidang kuasa negeri dalam bidang agama Islam, tak boleh mengatasi bidang mahkamah sivil. Jadi mananya kuasa orang Islam? Itu (perlu kepada) penyelesaiannya. Berlaku kontradisi dalam perlembagaan itu sendiri,”ujarnya.
Belau berkata demikian ketika ditemui di rumahnya, di Kampung Russila dekat sini ketika diminta mengulas, usaha kerajaan PAS Kelantan membawa satu rang undang-undang persendirian (private bill) berkaitan dengan isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 ke Parlimen dalam masa terdekat
Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, PAS telah berusaha untuk membawa usul berkaitan ke parlimen sejak tahun 90-an lagi.
“Kita (PAS) dah membuat satu keputusan untuk membuat satu jawatankuasa yang membuat kemaskini. Sebenarnya saya sudah buat usul di parlimen pada 90-an (lagi) tentang pindaan perlaksanaan syariah itu. Dah pernah ada usul tu. Cuma kita nak kemaskini saja.
“Kita akan bawa ke parlimen dan perlu kita sedar bahawa sebarang usaha di parlimen bergantung kepada ‘standing order’ iaitu peraturan-peraturan parlimen,”jelasnya.
Katanya, usul persendirian yang bukan dibawa oleh kerajaan pusat mestilah terlebih dahulu mendapat usul daripada menteri kabinet yang mengizinkan kita untuk membawa usul.
Kemudian, katanya, ia perlu disokong oleh kerajaan, setelah dipersetujui barulah kita boleh bawa usul itu dan sesuatu usul yang berkait dengan pindaan perlembagaan, ia memerlukan majoriti dua per tiga.
Ustaz Abdul Hadi menolak tohmahan yang mengatakan bahawa Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 adalah hanya ‘deraf’ yangbelum siap dan masih perlu dikemaskini.
Kemudian ada suara suara yang berkata, selepas 20tahun lebih tu masih nak kemaskini, nak buat draft u masih tak siap lagi, kemudian bila ada seruan nak bawa tu, masih ada lagi beberapa perkara yang perlu dilihat.
“dah siap………… Dah diluluskan oleh kerajaan negeri (dan) di Terengganu sudah digazetkan. Sudah ditandatangani oleh sultan. Di Kelantan pun sudah diluluskan. Dan kita sudah pun mengadakan dialog dengan (pihak) NGO bukan Islam pada 90-an dulu.
“Setelah dialog dilaksanakan (dibuat) baru kita bawa ke (Sidang) Dewan Undangan Negeri (dan) Dewan Undangan Negeri Terengganu dan Kelantan dah lulus,”tegasnya.
Apa yang perlu diketahui oleh rakyat Malaysia, katanya, dalam proses PAS berusaha memertabatkan undang-undang syariah tersebut, Perdana Menteri ketika itu, Tun. Dr Mahathir Mohamad telah menghantar surat amaran keras, akan bertindak sekiranya kerajaan Kelantan melaksanakannya
“Cuma kita kene sedar dalam proses itu, kita telah menerima surat daripada PM tahun 90-an, memberi amaran, sekiranya Kelantan melaksanakan, kerajaan akan bertindak.
“Dan kita juga mendapat satu saman di mahkamah oleh seorang (ahli) MT (Majlis Tertinggi) Umno yang bantah Terengganu. Dia bawa ke mahkamah. Dan tahun 90-an, saya sudah bawa usul berkait undang undang tentang murtad.
“(kalau) Tak silap (saya), tiga usul yang disediakan oleh almarhum HJ Idris seorang pegwai di jabatan peguam Negara. Dia menyediakan rang undang undang dan kita bentang di parlimen.
“Tapi malangnya kita menghadapi proses yang disebutkan tadi. Kemudian, mengikut ‘standing order’, di mana agenda kerajaan hendaklah diutamakan,”terang beliau lagi.
.

IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com