Pages

Wednesday, May 28, 2014

Dewan Negara Perak bakal lantik Sultan baru

Satu persidangan khas Dewan Negara Perak bakal diadakan bagi melantik penganti Sultan Azlan Shah yang mangkat kira-kira jam 1.30 petang tadi.
Menurut Pengarang Adat Pusaka, Raja Raja dan Orang Besar-Besar Negeri Perak Darul Ridzuan, Adib Vincent Tung Abdullah, pertemuan itu akan diadakan di Istana Iskandariah Kuala Kangsar.
Ahli Dewan Negara terdiri daripada Sultan, Raja Muda, Raja di Hilir, Raja Kechil Besar, Orang Besar Empat (4), Orang Besar Lapan (8), menteri besar dan mufti.
Ia turut mempunyai 11 lagi orang lama dan bukan Islam menganggotai Dewan Negara.
Adib berkata Bendahara (antara paling kanan dalam Orang Besar Empat) akan mempengerusikan sidang itu.
Beliau berkata mengikut Artikel 6 Perlembagaan Negeri, pilihan pertama yang akan dilantik menjadi Sultan adalah di antara Raja Muda dan Raja di Hilir.
Katanya, Dewan Negara juga boleh memilih mana-mana empat Raja-Raja Bergelar.
Keempat Raja-Raja bergelar adalah Raja Kechil Besar, Raja Kechil Sulong, Raja Kechil Tengah and Raja Kechil Bongsu dan dua kedudukan terkini adalah kosong.
Ketika ini, Raja Nazrin Shah adalah Raja Muda dan Raja Di Hilir pula adalah Raja Jaafar Raja Muza.
Kedua calon ini akan meninggalkan bilik mesyuarat supaya ahli lain boleh membuat keputusan.
Adib berkata Bendahara akan mengumumkan pelantikan Sultan baru selepas beliau menerima pelantikan.
Tugas seterusnya bagi Dewan Negara adalah menguruskan upacara pengebumian. – 28 Mei, 2014..

IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com