Pages

Wednesday, May 21, 2014

Hudud adalah pendirian dan dasar PAS sejak awal penubuhannya

Kenyataan media :

YAB Ustaz Dato’ Hj Ahmad Yakob
Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP)

DEWAN ULAMAK PAS PUSAT MENYERU AGAR TIDAK DIPOLITIKKAN HAL HUDUD DALAM PRK PARLIMEN TELUK INTAN

Hudud adalah pendirian dan dasar PAS sejak awal penubuhannya. Pelaksanaan undang-undang berdasarkan hukum islam ini sudah dinyatakan dengan jelas dalam perlembagaan PAS iaitu dalam Fasal 5 (1) dibawah tujuan PAS yang berbunyi:

"memperjuangkan wujudnya dalam Negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana didalamnya nilai-nilai hidup islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah."

Maka Ini adalah perjuangan utama PAS yang seluruh ahli-ahli dan pimpinan PAS tahu dan menjadi kewajipan mereka meneruskan matlamat ini walau dimana posisi dan situasi yang mereka tempuhi.

Dewan Ulamak PAS Pusat menyeru semua agar jangan sekali-kali mempolitikkan hak Allah ini iaitu hudud. Hudud hendaklah dijadikan bahan pendidikan dan penerangannya adalah berpandukan kitab suci al-Quran dan bukannya dijadikan bahan cakap politik apatah lagi disertakan dengan unsur-unsur ejekan serta penolakan terhadapnya.

Merujuk kepada kenyataan calon DAP bagi PRK Teluk Intan untuk tidak memberi undian apabila rang undang-undang persendirian bagi membolehkan Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan dikuatkuasakan setelah dibawa ke Parlimen nanti, Dewan Ulamak PAS Pusat ingin jelaskan disini beberapa perkara:

1. Seseorang yang beragama Islam hendaklah menghormati dan menjaga batasan tuntutan Allah yang telah jelas dinyatakan dalam al-Quran seperti hukum hudud. Maka jangan ada unsur-unsur penolakan terhadap hukum Allah yang jelas ini walaupun berada dalam parti yang berbeza. Hak seseorang islam terhadap Allah hendaklah dijaga dengan penuh ketaatan.

2. Masih ramai pengundi melayu dan beragama islam dalam Parlimen Teluk Intan yang akan menjadi pengundi dalam PRK tersebut. Maka atas sensitiviti agama, semua calon sama ada calon daripada Barisan Nasional atau calon DAP mesti menjaga sensitiviti tersebut malahan jika pertikaian kepada hudud ini datang dari seseorang yang beragama islam seperti calon daripada DAP, maka ia lebih mengelirukan masyarakat.

3. Dewan Ulamak PAS Pusat mengharapkan agar PRK bagi Parlimen Teluk Intan berjalan dengan lancar dan ahli-ahli PAS yang datang berkempen bagi calon Pakatan Rakyat hendaklah menjaga tatasusila semasa tempoh tersebut semoga kemenangan berpihak kepada calon daripada Pakatan Rakyat.

"Rahmat Untuk Semua"

YAB Ustaz Dato’ Hj Ahmad Yakob
Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP)
21 Rejab 1435 / 21 Mei 2014.

IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com