Pages

Monday, October 27, 2014

‘RV Discovery’ Bukan Kapal Penyelidikan, Tapi Kapal Pembaziran – PAC


pelancaran RV DiscoveryJawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) telah mencadangkan supaya tindakan diambil terhadap beberapa pegawai kanan dari Universiti Malaysia Terengganu (UMT) ke atas pembayaran sebanyak RM14.39juta untuk sebuah kapal penyelidikan.
PAC, dalam laporannya ke atas perolehan kontrak kapal penyelidikan oleh UMT, menamakan dua bekas Naib Canselor UMT, Prof Datuk Dr Abd Aziz Deraman dan Prof Datuk Dr Sulaiman Md Yassin, dan pengarah perkembangannya Mohd Zaideen Yusoff sebagai antara mereka yang bertanggung jawab .
Dalam laporannya, PAC telah melabelkan pemerolehan RV Discovery sebagai projek sakit (projek bermasalah).
“Walaupun kapal itu selesai, ia bukan satu kapal penyelidikan seperti tujuan asal kontrak, dan itu adalah satu pembaziran,” menurut laporan itu, yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada Isnin 27 Oktober.
PAC juga mendesak agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memulakan penyiasatan terhadap salah urus perolehan kapal tersebut.
RV Discovery1Universiti itu telah menugaskan pembangunan sebuah kapal penyelidikan untuk harga RM11.99 juta bagi tujuan pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan pada tahun 2004.
Unit Perancang Ekonomi telah meluluskan skop perolehan melalui Rancangan Malaysia Kesembilan dengan peruntukan ‘siling’ RM12.5mil.
Walau bagaimanapun, projek ini telah melalui dua perubahan yang membawa kepada kos meningkat dari RM11.99mil untuk RM14.39mil.
Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2012 telah menonjolkan kos ‘berlebihan’ dan mendapati bahawa kapal itu tidak dapat belayar kerana tidak mempunyai Sijil Penumpang.
“Jabatan Laut mendapati kapal yang diperlukan untuk mematuhi Kod Penghantaran Tujuan Khas dan Sijil Tujuan Kapal Kapal. Walau bagaimanapun, Jabatan mendapati bahawa ia tidak boleh mengeluarkan Sijil Tujuan Khas Kapal dan kapal itu dikategorikan sebagai kapal kargo semata-mata,” kata PAC.



IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com