Pages

Saturday, March 21, 2015

MINYAK ZAITUN - JADIKAN IA DIET HARIAN ANDA !!

MINYAK ZAITUN - JADIKAN IA DIET HARIAN ANDA !!

Sedarkah anda bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan sempurna?

Betapa bertuah kita dilahirkan dalam suatu agama yang telah mempunyai panduan untuk segala-galanya. Tiada isu yang tidak dapat diselesaikan oleh Islam. Setiap perkara yang penting dan essensial telah disebutkan oleh Allah di dalam kitab Al-Quran.
Dan tahukah anda satu-satunya minyak yang disebut di dalam kitab al Quran adalah minyak zaitun?
Jadi, sudah tentunya minyak zaitun adalah minyak terbaik untuk manusia. Itu bukan kata-kata manusia tapi kata-kata Yang Maha Mengetahui.
Para saintis dunia menghabiskan masa bertahun-tahun mengkaji minyak manakah yang terbaik sebelum mereka membuat keputusan menyatakan minyak zaitun adalah minyak terbaik sama ada untuk masakan atau bahan sampingan dalam hidangan.
Al Quran yang merupakan kalimah dari Pencipta seluruh alam telah lama mengungkapkan perkara ini. Jadi, berapa banyak bukti lagi yang kita perlukan sebelum kita menjadikan minyak zaitun amalan harian kita pada setiap waktu makan kita?
Saya akui bukanlah menjadi suatu tabiat masyarakat Melayu menggunakan minyak zaitun sebagai bahan asas dalam makanan, namun sebagai umat Islam, sepatutnya apa yang dibawa oleh Islam itu bisa mengubah cara hidup kita ke arah yang lebih baik iaitu ke arah cara yang benar, yang ditunjukkan oleh Pencipta kita.
Allah tidak pernah membiarkan kita tanpa panduan, cuma terkadang kita gagal untuk melihat dalam terang akibat maklumat yang terlalu banyak disogokkan kepada kita melalui media tatapan kita seharian.
MINYAK ZAITUN - JADIKAN IA DIET HARIAN ANDA !!
Syarikat Olive House merasa amat berbesar hati andainya minyak zaitun dapat dijadikan sebahagian dari makanan harian dan bukannya khusus sebagai ubat. Pencegahan adalah sangat utama berbanding perawatan., maka, saya amat mencadangkan minyak zaitun sebagai makanan anda setiap hari.
Anda boleh mencuba meletakkan minyak zaitun di meja makan dan jadikan ia umpama ‘kicap’ yang amat berkhasiat. Apa yang saya lakukan ialah saya menyiramnya ke atas nasi goreng saya sebelum menikmatinya, ke atas ikan rebus saya, ke atas sayur kukus saya dan pelbagai lagi makanan lain. Cara ini adalah cara yang lebih tepat menggunakan minyak zaitun kerana minyak zaitun adalah bahan yang bukan setakat mempunyai khasiat secara tersendiri, malah ia menjadi penggalak kepada penyerapan nutrient lain dalam makanan.
Anda boleh makan sebanyak mana makanan yang sihat namun nutrient yang terdapat dalam makanan tersebut akan hanya menjadi bermakna sekiranya diserap atau bertindak dalam sel anda. Bagi yang biasa memakan makanan Mediterranean, lidah mereka sudah biasa dengan minyak zaitun ini dan bagi mereka ia sememangnya penyedap makanan mereka. Mereka juga boleh membezakan dengan baik antara minyak zaitun yang asli atau yang tiruan.
Cuba renung ayat berikut :
Dan (Kami juga menumbuhkan untuk kamu) pokok yang asal tumbuhnya di kawasan Gunung Tursina, yang mengeluarkan minyak dan menjadi pemakan makanan bagi orang-orang yang makan.
(Surah Al Mukminun ayat 20)
Masya Allah, dari ayat ini Allah telah menerangkan bahawasanya minyak zaitun merupakan seolah-olah ‘carrier’ atau pembawa kepada nutrisi makanan.
Sesungguhnya kita patut tahu, tujuan makan adalah mendapatkan nutrisi bagi sel untuk terus hidup dan minyak zaitun bertindak sebagai penggalak kepada proses penyerapan nutrisi makanan. Ramai yang terpedaya sekiranya hanya makan dengan tujuan mendapatkan rasa kenyang.
Atas asbab kekeliruan inilah , masyarakat kita menerima makanan yang tidak mempunyai nutrisi asalkan dapat mengenyangkan mereka tanpa mengetahui bahawasanya unsur merbahaya dalam makanan dapat mencederakan lapisan usus dan memudaratkan tubuh badan. Lapisan usus yang rosak akan mengubah keseimbangan bacteria baik dalam usus seterusnya mengganggu imuniti tubuh.
MINYAK ZAITUN - JADIKAN IA DIET HARIAN ANDA !!
Nah, apa lagi yang kita tunggu???
Bangkitlah..!!
...dan sedarlah kehidupan di dunia ini sedikit pun tidak bernilai di sisi Allah, apatah lagi jika kita memilih benda-benda yang buruk di dunia ini.
Ambillah kenikmatan dunia ini sekadar yang perlu dan berasa tamaklah untuk menjadi sihat kerana dengan kesihatan lah kita mampu berdiri dan terus memberi kebajikan kepada seluruh manusia.
Jika anda berlumba-lumba melakukan kebajikan, dunia ini akan kepupusan orang yang tamakkan kemewahan dunia kerana rahmat Allah akan turun dengan banyaknya dan sesungguhnya rahmat Allah akan menghapuskan kejahatan di muka bumi.
Beramallah..
Beramallah..
Beramallah..
..dan amal yang ikhlas kerana Allah itulah sebenarnya harta kita yang tidak akan dipersoalkan di hari yang penuh ketakutan nanti.
Insya Allah!!



IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com