Saturday, December 26, 2015
Mutiara yang terlindung di balik retorik Umno-PAS
Fatwa kata vape haram, tetapi KKM Kata Tak...
Thursday, December 24, 2015
TEGAK SUNNAH RASULULLAH SAW SEPANJANG HAYAT
Presiden PAS
,,,
Kerajaan perlu contohi pengurusan negara Rasulullah
SHAH ALAM – Kerajaan sama ada di peringkat persekutuan, negeri mahupun kerajaan tempatan harus menjadikan kepimpinan Nabi Muhammad S.A.W sebagai contoh dalam mengurus dan mentadbir negara.
Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, ini kerana kepimpinan Nabi Muhammad mampu menunjukkan penyelesaian dalam menghadapi kemelut ekonomi dan sosial serta defisit kepercayaan politik.
“Praktikal pengurusan dan pentadbiran negara yang ditunjukkan oleh baginda sangat wajar diteladani oleh para pemerintah dan pentadbir.
“Perpecahan masyarakat bermula apabila agama diketepikan. Maka perpaduan antara bangsa, suku dan agama diikat oleh Rasulullah menerusi tali ALLAH iaitu Islam sehingga mengikat hubungan persaudaraan dan kemanusiaan antara masyarakat majmuk pelbagai agama dan bangsa di Madinah,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.
Menurutnya, pada zaman pentadbiran Rasulullah, Amar makruf dan Nahi mungkar (melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran) menjadi paksi pengimbang antara golongan pelaku mungkar dan kezaliman dengan masyarakat serta rakyat yang tertindas.
“Baginda menampilkan dasar ekonomi adil yang memerangi riba, monopoli dan manipulasi orang kaya, memerangi percukaian zalim yang memeras rakyat miskin dan memperkenalkan bantuan kewangan untuk golongan kurang berkemampuan dan menghidupkan konsep tanggungjawab sosial oleh korporat negara.
“Pembinaan ekonomi negara dimulakan dengan membina manusia pemacu ekonomi yang berakhlak adil, tidak menzalimi, bercakap benar dan serta berkebajikan sesama manusia. Baginda melahirkan pemimpin d yang amanah tidak rasuah, telus tanpa tiris, bersederhana dan tidak kemaruk dunia meskipun kaya,” katanya lagi.
PAS Retak?
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
Hukum Menyambut Krismas Bagi Orang Islam
Org nak berpolitik ko sebuk nak berpolitik tapi agama ZERO.
Islam amat menggalakan sifat kasih sayang dan hormat-menghormati di dalam semua aspek kebaikan sesama manusia, sekalipun fahaman atau anutan mereka adalah berbeza. Walau bagaimanapun, Islam tetap meletakkan had dan sempadan apabila sesuatu perkara itu menjejaskan akidah penganutnya. Seperti yang telah disentuh di atas, sambutan Krismas adalah satu bentuk salah-faham dalam agama Kristian daripada 3 segi:
1. Mengikut buku Istilah Agama Kristian, Bahasa Inggeris – Bahasa Malaysia (di atas) mengatakan yang sambutan Krismas adalah sambutan ‘hari lahir Tuhan Yesus’. Jadi ini sama sekali bertentangan dengan aqidah Islamiah yang meyakini Allah itu Esa dan tidak berbilang.
2. Tarikh 25hb Disember bukanlah tarikh kelahiran Nabi Isa a.s. yang sebenar.
3. Tarikh 25hb Disember sebenarnya adalah sambutan kelahiran dewa matahari bagi orang-orang Romawi kuno, jadi sambutan itu adalah sebuah perayaan kabatilan.
Sambutan Krismas adalah sambutan syirik orang-orang Kristian menyambut kelahiran tuhan mereka ke dunia yang dipanggil dalam bahasa Ibrani sebagai “Immanuel” (“Tuhan menyertai kita”)5. Oleh sebab itu, Islam tidak membenarkan sama sekali umatnya untuk terlibat serta dalam apa juga bentuk sambutan hari Krismas, sama ada secara langsung ataupun tidak langsung walaupun hanya dengan mengatakan, “Happy Christmas” atau “Merry Christmas” sekalipun.
Hukum menyambut Krismas dalam apa bentuk sekalipun adalah haram dan ditakuti boleh membawa kepada syirik.
Oleh itu, hukum menyambut Krismas dalam apa bentuk sekalipun adalah haram dan ditakuti boleh membawa kepada syirik. Umat Islam tidak dibenarkan untuk tolong-menolong dalam melakukan ketidaktaatan kepada Allah s.w.t, seperti Firmannya:
“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran.” (Qur’an 5:2)
Nabi Muhammad s.a.w. dalam satu hadisnya mengingatkan kita tentang meniru atau menyerupai ajaran sesuatu kaum yang lain, sabdanya,
“Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka ia akan dibangkitkan bersama kaum itu.” (riwayat Abu Daud)
Maka dibimbangi jika ada di antara kita yang terlibat sama dengan penganut agama Kristian dalam menyambut Krismas, maka di akhirat nanti kita akan dibangkitkan bersama dengan mereka, wa nau’zubillah.
Kita sewajibnya mengelakan diri terbabit dalam perayaan kebatilan ini sebagaimana Firman Allah s.w.t:
“…dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya.” (Qur’an 25:72)
Ada di antara ulama yang menafsirkan “perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah” termasuklah menyambut perayan-perayaan yang batil, tafsiran ini termasuklah tafsiran Mujahid dan Ibnu Sireen. Jadi sudah jelas kepada kita apa itu sambutan hari Krismas. Semoga kita bersama-sama dapat menyampaikan perkara ini kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat agar dapat terhindar dari melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah lagi merosakkan akidah ini.
Wednesday, December 23, 2015
Tabahlah Hasif, ummi dan abi in sha allah berbahagia di syurga
Dalam kesibukan jadual harian yang padat, Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM), Ustazah Nuridah Salleh telah dapat meluangkan masa hampir setengah jam untuk menziarahi Adik Hasif yang baru sahaja kehilangan ahli keluarganya dalam kejadian lemas di Terengganu.
Turut serta ialah Puan Kartini Ahmad, Setiausaha DMPM, Puan Norhafiza Fadhil dan Saudari Mardhiah Hayati Zolkeplai, Penolong-Penolong Setiausaha DMPM, Ustazah Tahirah Ahmad, Naib Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Selangor, YB Dr Ahmad Yunus Hairi, ADUN Sijangkang, Saudara Khidir mewakili NGO Muslim Care, Dr Adawiyah daripada Nusaibah serta pimpinan Muslimat dan Anggota Amal Kawasan.
Mereka yang hadir, turut berasa terharu apabila mendengar ibu saudara Hasif bercerita sepintas lalu bagaimana peristiwa tersebut berlaku di depan mata anak saudaranya itu.
Ibu saudara Hasif telah menyuarakan berkenaan hasrat allahyarham ayah Hasif yang sangat berhajat untuk melihat anaknya menjadi seorang jurutera hafiz yang berjaya.
Ustazah Nuridah sempat bertanya khabar kepada Adik Hasif sambil memberikan kata-kata perangsang supaya menjadi anak yang soleh di samping berjaya dalam bidang pelajaran.
Sebelum berlalu pergi, Ustazah Nuridah telah menyampaikan sumbangan kepada Adik Hasif sebagai tanda ingatan daripada pihak DMPM.
SERAHAN MEMORANDUM BANTAHAN ISU BANGLADESH DARI PEMUDA PAS KEPADA PBB
Bergabung: Ahli PAS tanyalah pemimpin parti
Isu PAS hendak bergabung dengan Umno, memberi nafas baru kepada mereka yang tidak suka dengan PAS.
Setakat hari ini tidak ada satu kenyataan yang keluar daripada mulut Mursyidul Am dan Presiden PAS yang mengatakan PAS akan bergabung dengan Umno walaupun berkali-kali dinafikan.
Tidak ada keputusan parti yang hendak menggabungkan PAS dan Umno. Amat daif jika pandangan peribadi dijadikan hujah. Cuma mainan media yang hendak melariskan berita mereka sahaja.
Media PAS, Harakahdaily dan Harakah cetak tidak pernah melaporkan perkara tersebut.
Mereka yang dengki dengan PAS tidak menjadikan media PAS sebagai rujukan, sebaliknya media yang memang bermusuh dengan PAS dijadikan rujukan.
Mereka masih cemburu dengan penampilan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang tegas, bercakap benar di atas pentas Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 yang disediakan oleh proksi pihak kerajaan.
Setelah tidak mendengar Presiden PAS membicarakan perpaduan Umno dan PAS, akhirnya baju sedondon telah dijadikan hujah bahawa perpaduan Umno dan PAS telah berlaku oleh mereka yang dengki dengan PAS termasuk mereka yang konon seorang ahli akademik yang tidak pernah pencen benci dengan PAS.
Memang mereka mengharapkan supaya PAS menerima pelawaan Umno untuk bergabung, kerana ia merupakan talian hayat kepada mereka untuk hidup dipersada politik setelah melihat pimpinan tertinggi PAS semakin mantap dan mempunyai satu nakhoda sahaja.
Saya tidak pelik orang luar parti yang membuat telahan dan andaian yang berbagai-bagai, kerana mereka bukan orang PAS. Tetapi agak janggal orang PAS yang ada jawatan di dalam parti bercakap macam orang asing seolah-olah tidak tahu ada saluran parti dan hendak menjadi hero di alam maya.
Sepatutnya boleh mendapat penjelasan daripada pimpinan parti daripada berbagai saluran sama ada daripada AJK Pusat, Pesuruhjaya PAS negeri. Datanglah mesyuarat parti, program parti dan dialog pemimpin.
Cuba periksa kehadiran mereka di dalam program parti, kalau hadir tidak sebegitu sikapnya. Semuanya berpunca daripada hati. - HARAKAHDAILY 23/12/2015
Kelantan tangani bebanan kewangan Kafa
KOTA BHARU: Biar pun tidak terbabit secara langsung dengan Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) namun kerajaan negeri tetap membantu membangunkan sukan bola sepak.
Ini dibuktikan apabila kerajaan negeri bersedia melupuskan hutang cukai hiburan 2015 berjumlah RM517,974 yang ditanggung Kafa.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata sebagai tanda sokongan kepada pembangunan bolasepak kerajaan negeri bersetuju menghapus hutang cukai tersebut bagi perlawanan bola sepak di Stadium Sultan Muhammad Ke IV.
“Sebelum ini Menteri Besar yang juga pengerusi Perbadanaan Stadium memberi diskaun sebanyak 25 peratus daripada kutipan levi yang berjumlah lebih RM500,000.
“Manakala lebihan daripada itu iaitu kira-kira RM300,000 lagi kerajaan negeri bersetuju Kafa membayar dalam bentuk pembangunan stadium termasuk membina trek,” katanya selepas mesyuarat Exco hari ini.
Menurutnya juga kerajaan negeri mengambil langkah itu setelah mendapat maklum kekangan kewangan yang dihadapi Kafa.
“Ini membuktikan bahawa kerajaan negeri tidak pernah mengabaikan pembangunan sukan bola sepak di negeri ini,” katanya. - HARAKAHDAILY 23/12/2015
Kerjasama bukan gabung, ramai salah faham
“Banyak orang salah faham tentang isu ini. PAS sejak dari dahulu lagi mengamalkan sikap terbuka dan boleh bekerjasama dalam perkara-perkara bagi kepentingan Islam dan masyarakat.
“Bukan bermakna pengabungan antara PAS dengan Umno. Kerjasama dimaksudkan dalam isu-isu kepentingan Islam, masyarakat dan negara,” katanya selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri hari ini.
Pada Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak menghulur salam kerjasama kepada PAS.
Malah usaha ke arah itu terus dirintis dengan Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia apabila Najib bersama Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi berada di satu pentas.
Mohd Amar yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan berkata mungkin dengan suasana sekarang orang ramai mudah membuat spekulasi dan andaian.
“Untuk bersatu dengan Umno masuk Barisan Nasional (BN) itu tak ada. Tiada keperluan untuk kita bergabung. PAS pernah sertai BN pada 1974 dan tidak mungkin kita mahu digigit dua kali,” ujarnya.
Ditanya cadangan Parti Amanah Negara mahu bertanding di Kelantan pada pilihan raya umum ke-14 katanya, ia akan memecahkan undi pembangkang dan akan memberi kelebihan kepada Umno.
“Siapa nak bertanding di Kelantan kita tak sekat tapi dia kena ingat kerana parti itu pernah membuat kenyataan tidak akan kacau Kelantan,” katanya. – HARAKAHDAILY 23/12/2015
Hati-hati dengan usaha untuk pecah belah PAS
Menurutnya, Presiden PAS hanya sekadar menghadiri Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 tetapi terdapat media yang mencanangkan seolah-olah PAS akan bersatu dengan Umno atau PAS akan menubuhkan kerajaan perpaduan bersama Umno.
Pimpinan Umno pula, ujar beliau kelihatan bersungguh-sungguh untuk 'meminang' PAS.
"Media-media yang selama ini memusuhi PAS atau sentiasa memburuk-burukkan pimpinan PAS telah menjadikan isu ini berita utama mereka, kononnya pelbagai inisiatif sedang dirancang bersama oleh kedua-dua parti," ujarnya yang juga Persuruhjaya PAS Selangor dalam satu kenyataan.
Menurutnya lagi, mereka mendakwa terdapat kumpulan yang menyokong perpaduan bersama Umno dan terdapat kumpulan yang menentang, mungkin agar ahli-ahli PAS bergaduh sesama sendiri.
"Maka ahli-ahli perlu berwaspada dengan taktik seperti ini. Berhati-hati kerana political move dari Umno ini mungkin terdapat 'udang di sebalik batu'," ujarnya.
Teasnya, umat Islam juga sentiasa diingatkan agar tidak digigit dari lubang yang sama. - HARAKAHDAILY 23/12/2015
KENAPA SERTAI PAS?
"Menyertai PAS kerana hendak menjadi calon belum tentu kita perolehi, kerana kerusi yang hendak dipertanding juga terhad. Kalau ini tujuan kita menyertai PAS, maka kita akan kecewa," ujarnya menerusi laman facebook.
Menurutnya lagi, menyertai PAS kerana kagum dengan individu di dalam PAS adalah silap, kerana bukan semua pemimpin PAS memenuhi cita rasa kita.
Beliau menambah, menyertai PAS kerana marah kepada parti lawan, maka tidak kekal lama di dalam PAS.
"Selepas pemimpin parti lawan mendapat pemimpin baru kita melompat kembali ke parti asal.
"Sertailah PAS kerana dasarnya,"
Ustaz Idris Ahmad
Naib Presiden PAS
Beberapa Hukum Berkaitan Kanak-Kanak
Beberapa Hukum Berkaitan Kanak-Kanak
http://www.dartaibah.com/#ecwid:mode=product&product=10350040 ]
2. Air Kencing.
3. Khitan.
4. Menyentuh Anak Kecil Dalam Solat.
5. Saf Kanak-kanak dalam Solat.
Persoalan tentang menyentuh anak ketika solat merupakan isu yang sering ditimbulkan oleh para ibu dan wanita yang kehidupan seharian mereka tidak dapat dipisahkan dari anak-anak. Untuk mengelakkannya adalah sangat sukar bagi sesetengah mereka. Oleh itu masalah ini memerlukan kajian dan perbincangan yang terbuka dan rasional, berdasarkan pandangan alim ulama’ muktabar dahulu dan sekarang.
Masyarakat kita sering memandang kepada anak-anak kecil yang belum berkhitan sebagai sesuatu yang menanggung najis dan boleh membatalkan solat orang yang tersentuh dengannya. Dia juga dikatakan boleh memutuskan saf solat jamaah.
Demikian juga hadis ini:
Maksudnya: “Aku melihat Nabi s.a.w mengimami solat sedang mendukung Umamah binti Abi al-As yang juga anak perempuan Zainab binti Rasulullah s.a.w. Apabila baginda rukuk diletakkannya dan apabila bangun dari sujud baginda mengangkatnya semula”.
Kemudian, sama-sama kita telitikan pula pandangan ulama’ tentang menyentuh najis secara berlapik atau menanggungnya.
“Sekiranya (seseorang yang sedang solat itu bersentuh dengan sesuatu yang suci (pada jasadnya seperti kanak-kanak) tetapi benda yang suci tadi bersentuh pula dengan najis atau menanggung najis maka TIDAK BATAL SOLATNYA” . [Rujuk Rawdah at-Tolibin, 1/274].
a. Sentuhan itu tidak secara langsung dengan najis yang ditanggungi. Jika secara langsung terbatal solat seseorang itu tapi tidak wuduknya. Jika tersentuh najis secara langsung, ia hanya perlu membasuh najis itu sehingga bersih, dan tidak perlu memperbahurui wuduknya.
“فرع: ما لبسه المصلي يجب أن يكون طاهرا وأن لا يلاقي شيئا تحرك بحركته في قيامه وقعوده أو لم يتحرك بعض أطرافه كذنابة العمامة، فلو أصاب طرف العمامة الذي لا يتحرك أرضا نجسة بطلت صلاته، ولو قبض طرف حبل أو ثوب أو شده في يده أو رجله أو وسطه وطرفه الآخر نجس أو متصل بالنجاسة فثلاثة أوجه: أصحها تبطل صلاته، والثاني لا تبطل، والثالث إن كان الطرف نجسا أو متصلا بعين النجاسة بأن كان في عنق كلب بطلت. وإن كان متصلا بطاهر، وذلك الطاهر متصلا بنجاسة، بأن شد في ساجور أو خرقة وهما في عنق كلب، أو شده في عنق حمار عليه حمل نجس، لم تبطل “.
المجموع: واتفقت طرق جميع الاصحاب علي انه لو جعل طرف الحبل تحت رجله صحت صلاته في جميع الصور.
مغني المحتاج إلى معرفة ألفاظ المنهاج:ز
“وَلا قَابِضٍ طَرَفَ شَيْءٍ عَلَى نَجَسٍ إنْ تَحَرَّكَ، وَكَذَا إنْ لَمْ يَتَحَرَّكْ فِي الأَصَحِّ”
الشَّرْحُ: (وَلا) تَصِحُّ صَلاةُ نَحْوِ ( قَابِضٍ ) كَشَادٍّ بِنَحْوِ يَدِهِ ( طَرَفَ شَيْءٍ ) كَحَبْلٍ طَرَفُهُ الآخَرُ نَجَسٌ أَوْ مَوْضُوعٌ (عَلَى نَجَسٍ إنْ تَحَرَّكَ) مَا ذُكِرَ بِحَرَكَتِهِ ( وَكَذَا إنْ لَمْ يَتَحَرَّكْ ) بِهَا ( فِي الأَصَحِّ ) لأَنَّهُ حَامِلٌ لِمُتَّصِلٍ بِنَجَاسَةٍ فِي الْمَسَائِلِ الْمَذْكُورَةِ، فَكَأَنَّهُ حَامِلٌ لَهَا، وَالثَّانِي تَصِحُّ؛ لأَنَّ الطَّرَفَ الْمُلاقِيَ لِلنَّجَاسَةِ لَيْسَ مَحْمُولا لَهُ، وَلَوْ كَانَ طَرَفُ الْحَبْلِ مُلْقًى عَلَى سَاجُورِ نَحْوِ كَلْبٍ، وَهُوَ مَا يُجْعَلُ فِي عُنُقِهِ أَوْ مَشْدُودًا بِدَابَّةٍ أَوْ بِسَفِينَةٍ صَغِيرَةٍ بِحَيْثُ تَنْجَرُّ بِجَرِّ الْحَبْلِ أَوْ قَابِضِهِ يَحْمِلَانِ نَجَسًا أَوْ مُتَّصِلا بِهِ لَمْ تَصِحَّ صَلاتُهُ عَلَى الأَصَحِّ فِي الرَّوْضَةِ وَالْمَجْمُوعِ، بِخِلافِ سَفِينَةٍ كَبِيرَةٍ لا تَتَحَرَّكُ بِجَرِّهِ فَإِنَّهَا كَالدَّارِ، وَلا فَرْقَ فِي السَّفِينَةِ بَيْنَ أَنْ تَكُونَ فِي الْبَرِّ أَوْ فِي الْبَحْرِ خِلَافًا لِمَا قَالَهُ الإِسْنَوِيُّ مِنْ أَنَّهَا إذَا كَانَتْ فِي الْبَرِّ لَمْ تَبْطُلْ قَطْعًا صَغِيرَةً كَانَتْ أَوْ كَبِيرَةً.
Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili di dalam al-Fiqh al-Islami [1/576] yang merujuk kepada kitab al-Muhazzab dan al-Majmu’ karangan Imam An-Nawawi menyebut: “Tiada perselisihan di dalam mazhab Syafie dan Hanafi bahawa tidak memudaratkan (membatalkan solat) membawa kanak-kanak yang tidak zahir padanya najis, maka sekiranya dia membawa haiwan yang suci dalam solatnya maka sah solatnya kerana Nabi saw membawa Umamah binti Abu al-‘As di dalam solatnya. Kerana najis yang ada pada haiwan itu adalah pada tempatnya (tidak merebak keluar) dan ianya samalah dengan najis yang berada di dalam perut orang yang solat”.
المجموع: قال المصنف رحمه الله: (وان حمل حيوانا طاهرا في صلاته صحت صلاته؛ لان النبي صلى الله عليه وسلم حمل أمامة بنت أبى العاص في صلاته، ولأن ما في الحيوان من النجاسة في معدن النجاسة فهو كالنجاسة التي في جوف المصلي. وان حمل قارورة فيها نجاسة وقد سد رأسها ففيها وجهان: أحدهما يجوز لان النجاسة لا تخرج منها فهو كما لو حمل حيوانا طاهرا والمذهب انه لا يجوز لانه حمل نجاسة غير معفو عنها في غير معدنها فاشبه إذا حمل النجاسة في كمه). (الشرح) * حديث أمامة رواه البخاري ومسلم وهى أمامة بنت زينب بنت رسول الله r. واسم أبي العاص مِهْشَم بكسر الميم واسكان الهاء وفتح الشين المعجمة. وقيل: لقيط، وقيل: ياسر، وقيل: القاسم بن الربيع بن عبد العزي بن عبد مناف القرشية. كان النبي r يحبها، تزوجها على بن أبى طالب بعد وفاة فاطمة. وكانت فاطمة أوصته بذلك رضى الله عنهم (أما) حكم المسألة فإذا حمل حيوانا طاهرا لا نجاسة على ظاهره في صلاته صحت صلاته بلا خلاف). المجموع 3/142.
Maksudnya: “Aku bercadang memanjangkan solatku. Tiba-tiba aku dengar tangisan kanak-kanak. Aku mempercepatkan solat bimbang menyusahkan ibunya”. [HR Bukhari dan Muslim].
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: ((لِيَلِيَنِّي مِنْكُمْ أُولُو الأَحْلامِ وَالنُّهَى، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، وَلا تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ، وَإِيَّاكُمْ وَهَيْشَاتِ الأَسْوَاقِ)) رواه الترمذي.
Maksudnya: “Hendaklah berdiri mengiringi di belakang aku orang yang sudah baligh dan berakal, kemudian mereka yang berikutnya, mereka yang berikutnya. Jaga-jagalah kamu dari hingar-bangar seperti pasar”. [HR: At-Tirmizi].
عَنْ أَبِي مَالِكٍ الأَشْعَرِيِّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم (أَنَّهُ كَانَ يُسَوِّي بَيْنَ الأَرْبَعِ رَكَعَاتٍ فِي الْقِرَاءَةِ وَالْقِيَامِ، وَيَجْعَلُ الرَّكْعَةَ الأُولَى هِيَ أَطْوَلُهُنَّ لِكَيْ يَثُوبَ النَّاسُ، وَيَجْعَلُ الرِّجَالَ قُدَّامَ الْغِلْمَانِ، وَالْغِلْمَانَ خَلْفَهُمْ، وَالنِّسَاءَ خَلْفَ الْغِلْمَانِ)) [مسند أحمد، حديث ضعيف]ز
Jumhur ulama fiqh menghukumkan hendaklah mendahului lelaki dewasa kemudian kanak-kanak, kemudian khunsa dan kemudian perempuan. Inilah yang utama dan yang afdalnya.
المجموع -: إذا حضر إمام ومامومان تقدم الامام واصطفا خلفه، سوا كانا رجلين أو صبيين أو رجلا وصبيا: هذا مذهبنا ومذهب العلماء كافة. وإذا حضر كثيرون من الرجال والصبيان، يقدم الرجال ثم الصبيان، هذا هو المذهب وبه قطع الجمهور، وفيه وجه حكاه الشيخ أبو حامد والبندنيجي والقاضي أبو الطيب وصاحبا المستظهرى والبيان وغيرهم: أنه يستحب أن يقف بين كل رجلين صبي ليتعلموا منهم أفعال الصلاة. والصحيح الاول؛ لقوله صلى الله عليه وسلم: ليلني منكم اولوا الاحلام والنهى ثم الذين يلونهم”.
“Sunat meletakkan kanak-kanak (yang sudah suci) itu diselang-seli dengan orang dewasa bagi mereka belajar melakukan solat”.
مغني المحتاج: “(وَيَقِفُ) إذَا اجْتَمَعَ الرِّجَالُ وَغَيْرُهُمْ (خَلْفَهُ الرِّجَالُ) أَيْ خَلْفَ الإِمَامِ لِفَضْلِهِمْ (ثُمَّ الصِّبْيَانُ) لأَنَّهُمْ مِنْ جِنْسِ الرِّجَالِ، ثُمَّ الْخَنَاثَى، كَمَا فِي التَّنْبِيهِ لاحْتِمَالِ ذُكُورَتِهِمْ (ثُمَّ النِّسَاءُ) لِتَحَقُّقِ أُنُوثَتِهِمْ .
وَالأَصْلُ فِي ذَلِكَ خَبَرُ: { لِيَلِيَنِّي مِنْكُمْ أُولُو الأَحْلامِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثَلاثًا } رَوَاهُ مُسْلِمٌ .
وَمَحَلُّ مَا ذَكَرَ مَا إذَا حَضَرَ الْجَمِيعُ دُفْعَةً وَاحِدَةً، فَلَوْ سَبَقَ الصِّبْيَانُ بِالْحُضُورِ لَمْ يُؤَخَّرُوا لِلرِّجَالِ اللاحِقِينَ، كَمَا لَوْ سَبَقُوا إلَى الصَّفِّ الأَوَّلِ؛ فَإِنَّهُمْ أَحَقُّ بِهِ عَلَى الصَّحِيحِ، نَقَلَهُ فِي الْكِفَايَةِ عَنْ الْقَاضِي حُسَيْنٍ وَغَيْرِهِ وَأَقَرَّهُ؛ لأَنَّهُمْ مِنْ جِنْسِهِمْ، بِخِلافِ الْخَنَاثَى وَالنِّسَاءِ، وَإِنَّمَا تُؤَخَّرُ الصِّبْيَانُ عَنْ الرِّجَالِ كَمَا قَالَ الأَذْرَعِيُّ إذَا لَمْ يَسَعْهُمْ صَفُّ الرِّجَالِ وَإِلا كُمِّلَ بِهِمْ.
وَقِيلَ: إنْ كَانَ الصِّبْيَانُ أَفْضَلَ مِنْ الرِّجَالِ كَأَنْ كَانُوا فَسَقَةً، وَالصِّبْيَانُ صُلَحَاءُ قُدِّمُوا عَلَيْهِمْ.
عَنْ قَيْسِ بنِ عُبَادٍ قَالَ: بَيْنَا أَنَا فِي الْمَسْجِدِ فِي الصَّفِّ الْمُقَدَّمِ فَجَبَذَنِي رَجُلٌ مِنْ خَلْفِي جَبْذَةً فَنَحَّانِي وَقَامَ مَقَامِي، فَوَاللهِ مَا عَقَلْتُ صَلاتِي، فَلَمَّا انْصَرَفَ فَإِذَا هُوَ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ، فَقَالَ: يَا فَتَى لا يَسُؤْكَ اللهُ إِنَّ هَذَا عَهْدٌ مِنْ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم إِلَيْنَا أَنْ نَلِيَهُ)). رواه النسائي.
Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Qatadah al-Ansori r.h.
beliau berkata:
عَنْ أَبِي قَتَادَةَ الْنْصَارِيِّ قَالَ: ((رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَؤُمُّ النَّاسَ وَأُمَامَةُ بِنْتُ أَبِي الْعَاصِ وَهِيَ ابْنَةُ زَيْنَبَ بِنْتِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم عَلَى عَاتِقِهِ، فَإِذَا رَكَعَ وَضَعَهَا وَإِذَا رَفَعَ مِنْ السُّجُودِ أَعَادَهَا)) مسلم.
Maksudnya: “Nabi s.a.w. bersolat di rumah Ummu Sulaim, aku (Anas) dan seorang anak yatim mengikutnya bersolat dibelakang Baginda dan Ummu Sulaim di belakang kami”. [HR al-Bukhari dan Muslim].
صحيح البخاري – عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: بِتُّ فِي بَيْتِ خَالَتِي مَيْمُونَةَ بِنْتِ الْحَارِثِ زَوْجِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَكَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عِنْدَهَا فِي لَيْلَتِهَا فَصَلَّى النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم الْعِشَاءَ ثُمَّ جَاءَ إِلَى مَنْزِلِهِ فَصَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ ثُمَّ نَامَ ثُمَّ قَامَ ثُمَّ قَالَ نَامَ الْغُلَيِّمُ أَوْ كَلِمَةً تُشْبِهُهَا ثُمَّ قَامَ فَقُمْتُ عَنْ يَسَارِهِ فَجَعَلَنِي عَنْ يَمِينِهِ فَصَلَّى خَمْسَ رَكَعَاتٍ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ نَامَ حَتَّى سَمِعْتُ غَطِيطَهُ أَوْ خَطِيطَهُ ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الصَّلاةِ.
Jika tiada dalil khusus yang menyuruh supaya merenggangkan kanak-kanak yang belum berkhitan dengan orang dewasa, maka kita menggunakan hadis Anas r.a yang membenarkan solat bersama kanak-kanak tanpa direnggangkan.
قال الشوكاني: نيل الأوطار: (وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: كُنَّا نُصَلِّي مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم الْعِشَاءَ ، فَإِذَا سَجَدَ وَثَبَ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ عَلَى ظَهْرِهِ فَإِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ أَخَذَهُمَا مِنْ خَلْفِهِ أَخْذًا رَفِيقًا وَوَضَعَهُمَا عَلَى الأَرْضِ، فَإِذَا عَادَ عَادَا حَتَّى قَضَى صَلاتَهُ، ثُمَّ أَقْعَدَ أَحَدَهُمَا عَلَى فَخِذَيْهِ، قَالَ : فَقُمْت إلَيْهِ، فَقُلْت : يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرُدُّهُمَا فَبَرَقَتْ بَرْقَةٌ، فَقَالَ لَهُمَا: الْحَقَا بِأُمِّكُمَا فَمَكَثَ ضَوْؤُهَا حَتَّى دَخَلا} رَوَاهُ أَحْمَدُ.
وَهُوَ يَدُلُّ عَلَى أَنَّ مِثْلَ هَذَا الْفِعْلِ الَّذِي وَقَعَ مِنْهُ صلى الله عليه وسلم غَيْرُ مُفْسِدٍ لِلصَّلاةِ. وَفِيهِ التَّصْرِيحُ بِأَنَّ ذَلِكَ كَانَ فِي الْفَرِيضَةِ، وَقَدْ تَقَدَّمَ الْكَلامُ فِي شَرْحِ الْحَدِيثِ الَّذِي قَبْلَ هَذَا. وَفِيهِ جَوَازُ إدْخَالِ الصِّبْيَانِ الْمَسَاجِدَ.
وَقَدْ أَخْرَجَ الطَّبَرَانِيُّ مِنْ حَدِيثِ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: {جَنِّبُوا مَسَاجِدَكُمْ صِبْيَانَكُمْ وَخُصُومَاتِكُمْ وَحُدُودَكُمْ وَشِرَاءَكُمْ وَبَيْعَكُمْ وَجَمِّرُوهَا يَوْمَ جُمَعِكُمْ وَاجْعَلُوا عَلَى أَبْوَابِهَا مَطَاهِرَكُمْ} وَلَكِنَّ الرَّاوِيَ لَهُ عَنْ مُعَاذٍ مَكْحُولٌ وَهُوَ لَمْ يَسْمَعْ مِنْهُ، وَأَخْرَجَ ابْنُ مَاجَهْ مِنْ حَدِيثِ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ (أَنَّ النَّبِيَّ r قَالَ: ((جَنِّبُوا مَسَاجِدَكُمْ صِبْيَانَكُمْ وَمَجَانِينَكُمْ)) [رواه ابن ماجه، قال الحافظ: حديث (ضعيف) وَفِي إسْنَادِهِ الْحَارِثُ بْنُ شِهَابٍ وَهُوَ ضَعِيفٌ. وَقَدْ عَارَضَ هَذَيْنِ الْحَدِيثَيْنِ الضَّعِيفِينَ حَدِيثُ أُمَامَةَ الْمُتَقَدِّمُ وَهُوَ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ .
وَحَدِيثُ الْبَابِ وَحَدِيثُ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: {إنِّي لأَسْمَعُ بُكَاءَ الصَّبِيِّ وَأَنَا فِي الصَّلاةِ فَأُخَفِّفُ، مَخَافَةَ أَنْ تُفْتَتَنَ أُمُّهُ} وَهُوَ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، فَيُجْمَعُ بَيْنَ الأَحَادِيثِ بِحَمْلِ الأَمْرِ بِالتَّجْنِيبِ عَلَى النَّدْبِ، كَمَا قَالَ الْعِرَاقِيُّ فِي شَرْحِ التِّرْمِذِيِّ، أَوْ بِأَنَّهَا تُنَزَّهُ الْمَسَاجِدُ عَمَّنْ لا يُؤْمَنُ حَدَثُهُ فِيهَا.أهـ
Alhamdulillah, Islam adalah agama yang sempurna, hukumnya didatangkan dengan asas keringanan dan kemudahan. Perundangannya lengkap dan syumul untuk semua peringkat manusia, lelaki-wanita, tua-muda, dewasa atau kanan-kanak, sihat atau sakit serta hidup dan juga mati.
اللهم انفعني بما علمتني، وعلمني ما ينفعني، وزدني علماً، الحمد لله على كل حال، وأعوذ بالله من حال أهل النار.
Pondok Sungai Durian. www.pondoksgdurian.com
Jumaat, 16 Julai 2010/ 4 Sya’ban 1431H.
www.abuanasmadani.com / www.dartaibah.com