Pages

Wednesday, December 23, 2015

SERAHAN MEMORANDUM BANTAHAN ISU BANGLADESH DARI PEMUDA PAS KEPADA PBB

Alhamdulillah. Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) telah menyerahkan Memorandum Bantahan Terhadap Pemerkosaan Hak Asasi Manusia Yang Serius Di Bangladesh kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada hari ini Rabu, 23 Disember 2015. Sehingga kini sudah beberapa orang pimpinan Jamaat Islami Bangladesh telah dihukum mati baru-baru ini dan sebahagian lagi sedang dibicarakan atau menunggu hukuman dijatuhkan.


Memorandum telah diserahkan oleh Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi, Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia dan diterima oleh Encik Qamar Arif Mohamad Auzi, Pegawai di Pejabat PBB Malaysia. Beliau memaklumkan akan menyampaikan memorandum tersebut kepada Ibu Pejabat PBB di New York, Amerika Syarikat.
Turut hadir Ustaz Syarhan Humaizi Halim (Ketua Pemuda Selangor), Sdr Mukhtar Suhaili (Bendahari DPPM), Sdr Nurul Mohamed Yusoff (Penolong Setiausaha 1 DPPM), Sdr Damanhuri Dol (Penolong Setiausaha 2 DPPM), Sdr Syaiful Hizam (Pegawai Media DPPM) dan beberapa orang lagi pimpinan Pemuda PAS Malaysia.

#MenegakKeadilanMenentangKezaliman
#MempersiapGenerasiKemenangan
#BeristiqamahHinggaKemenangan
-----------------------------------------------------------------

MEMORANDUM BANTAHAN TERHADAP PEMERKOSAAN HAK ASASI MANUSIA YANG SERIUS DI BANGLADESH

Kepada: Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)
Daripada: Dewan Pemuda PAS Malaysia, Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
Menyertai bantahan antarabangsa di seluruh dunia, Dewan Pemuda Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menyatakan kebimbangan terhadap ketidak stabilan politik yang serius dan ketiadaan kredibiliti Tribunal Jenayah Antarabangsa Bangladesh. Kegagalan berterusan pihak berautoriti kehakiman Bangladesh untuk memastikan perbicaraan yang adil kepada aktivis dan ahli politik yang dituduh adalah satu pelanggaran serius kepada peraturan hak asasi manusia antarabangsa.
Dengan mensasarkan pemimpin politik parti-parti pembangkang khususnya Jamaat Islami Bangladesh, ia jelas dilihat sebagai satu tindakan politik oleh Tribunal Jenayah Antarabangsa dan Kerajaan Bangladesh. Proses penyiasatan yang dijalankan oleh pihak berwajib dilakukan secara sewenang-wenangnya, penuh kontroversi dan gagal mematuhi standard peraturan dan piawaian yang sewajarnya. Tindakan-tindakan ini hanya akan meneruskan tindakan zalim dan tidak berperikemanusiaan. Hukuman yang telah dijatuhkan hendaklah dibatalkan sehingga perbicaraan yang adil oleh pihak berkecuali dan telus dapat dijalankan.
Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengambil tindakan tegas kepada Kerajaan Bangladesh agar mematuhi prinsip-prinsip hak asasi manusia antarabangsa dan memberikan keadilan perundangan kepada semua tertuduh. Kerajaan Bangladesh tidak boleh terus mengabaikan kebimbangan antarabangsa dan hendaklah dengan segera memberi keadilan kepada mangsa yang terlibat seperti yang termaktub di dalam Statut Rom, Mahkamah Jenayah Antarabangsa. Ini termasuklah membatalkan hukuman mati yang telah dan bakal dijatuhkan kepada mereka yang tidak bersalah khususnya pimpinan politik pembangkang yang dilihat dizalimi.
Sekian, terima kasih.
MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia.
* Memorandum di dalam Bahasa Inggeris, di atas adalah terjemahan.

MEMORANDUM AGAINST THE SERIOUS HUMAN RIGHTS VIOLATIONS IN BANGLADESH

To The United Nations Human Rights Council

By the Youth Wing of the 
Malaysia Islamic Party (PAS)
23rd December 2015

It is with a sense of outrage that the Youth Wing of the Malaysia Islamic Party (PAS) joins the international outcry against the grim political instability and disputable credibility of the International Crimes Tribunal of Bangladesh. The ongoing failure of the Bangladesh judicial authorities to guarantee fair trials for the accused activists and politicians has seriously violated the international human rights regulations.

By targeting the leaders of opposition political parties mainly Jamaat Islami, both the Bangladeshi government and its International Crimes Tribunal are inevitably being perceived as engaging in political persecution. The investigations by the authorities are pursued wilfully, are full of controversies and fail to abide by accepted international standards. These actions will only perpetuate further injustice and transgression of human rights. The verdicts should be revoked until repeat fair trials by impartial and unprejudiced authorities.

We call on the United Nations to pursue firm and concrete actions to ensure that the Bangladeshi government complies with international human rights principles and deliver justice to all the defendants. The Bangladeshi government should not be allowed to blatantly and persistently ignore the legitimate international concerns and immediately grant justice to the victims as ratified in the Rome Statute of the International Criminal Court. This includes the immediate repealing of the death penalties to the innocent especially the victimised leadership of the opposition political parties.

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Deputy Chief, Youth Wing
Malaysia Islamic Party (PAS)

http://www.mobtvlive.my/watch.php?vid=0b1235337




IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 019 910 5222 / 013 929 9944
Nabi Muhammad bersabda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com