Pages

Friday, September 19, 2008

Menyentuh hidung



Foto ini saya cilok daripada http://www.sun2surf.com pagi ini 18/9/2008. Foto diambil semasa sidang media pengumuman pertukaran fortfolio diantara PM dan DPM dan juga semasa PM mengeluarkan kenyataan bahawa Anwar menjadi ancaman kepada ekonomi dan keselamatan negara.


Apakah yang anda dapat simpulkan daripada gambar ini? Menurut pengetahuan saya dan saya perkuatkan dengan carian di internet, seseorang yang berbohong biasanya akan secara tidak disedari melakukan aksi2 yang menunjukkan dia berbohong yang dipanggil "body language".

Di dalam website ini, http://www.sixwise.com/newsletters/05/06/29/the-top-seven-signs-that-someone-is-lying-to-you.htm ada menghuraikan 7 tanda2 yang menunjukkan seseorang itu berbohong. Di dalam point yang ke 3 ada menyatakan "brings their hand to their face (to touch their chin or nose, etc.) -- in other words, if they act nervous or uncomfortable -- it could mean they're telling a lie. "

Terjemahannya, membawa tangan mereka ke muka (menyentuh dagu, hidung atau lainnya) --dangan kata lain, jika mereka gementar atau tidak selesa -- ia mungkin menunjukkan bahawa mereka berbohong.

Adakah mereka berbohong atau sekadar kebetulan? Wallahualam.