Pages

Thursday, July 9, 2009

Kit Siang mahu DAP Kedah kaji keputusan keluar Pakatan

mstar online
Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB

KUALA LUMPUR: Penasihat DAP, Lim Kit Siang akan meminta DAP Kedah supaya mengkaji semula keputusan mereka minggu lalu yang mahu keluar daripada Pakatan Rakyat negeri itu.

Beliau berkata, perjumpaan beliau dengan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di sini hari ini memberi hasil yang positif.

Lim berkata, beliau berpuas hati selepas Azizan memberi jaminan bahawa isu itu kini sedang diselesaikan.

"Saya akan menasihatkan DAP Kedah untuk mengkaji semula pendirian mereka memandangkan apa yang berlaku hari ini kerana pendirian ini dibuat oleh jawatankuasa DAP Kedah, bukan dua tiga orang yang boleh membuat apa-apa perubahan," katanya selepas perjumpaan dengan Azizan selama kira-kira 45 minit bermula pukul 3.30 petang tadi.

Turut hadir dalam mesyuarat itu adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Darulaman, Lee Guan Aik yang merupakan ADUN tunggal DAP di Kedah dan pengerusi DAP negeri itu, Thomas Su.

Pada 1 Julai lalu, DAP Kedah mengumumkan untuk keluar daripada Pakatan kerana tidak berpuas hati dengan pentadbiran PAS di Kedah ekoran tindakan meroboh satu pusat penyembelihan babi di Kampung Berjaya di Alor Setar.

Sementara itu, Azizan berkata, satu sekretariat Pakatan Rakyat peringkat Kedah telah ditubuhkan untuk menyelesaikan masalah-masalah berbangkit di negeri itu.

Sambil menyifatkan apa yang berlaku sebelum ini sebagai "ribut dalam cawan", Azizan berkata, pihaknya kini sedang berusaha untuk mengatasi masalah yang dibangkitkan DAP sebelum ini termasuk isu kuota 50 peratus bumiputera ke atas projek perumahan negeri, perobohan kuil dan tokong serta perobohan tempat penyembelihan babi di Kampung Berjaya.

"Masalah berhubung kuota perumahan bumiputera dan bukan bumiputera telah diterangkan dan kita berjanji, satu mekanisme termasuk untuk melepaskan rumah-rumah yang tidak boleh dijual supaya tidak membebankan pemaju yang terlibat dengan perubahan.

"Bagi rumah penyembelihan babi, kita telah dapat satu tempat di Kedah yang tidak mengganggu penduduk dan kita telah dapat kelulusan daripada kerajaan persekutuan," katanya.

Sementara itu, Su berkata, pihaknya akan membincangkan hasil mesyuarat itu dengan mengambil kira saranan Lim.

"Apa yang dibincangkan hari ini adalah positif dan apa yang penting, kami boleh maju ke hadapan," katanya.

Sementara itu, Lim ketika diminta mengulas isu tanah di Kampung Buah Pala, Pulau Pinang berkata, bekas Ketua Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon perlu bertanggungjawab dalam hal itu dan harus meyakinkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak untuk campur tangan dalam isu tersebut.

Mengenai pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang berkuat kuasa 2012 yang diumumkan hari ini, Lim berkata,, ia bukan satu penyelesaian memandangkan pemansuhan hanya akan berlaku tiga tahun dari sekarang.

"Kalau Menteri Pelajaran kata PPSMI gagal, kenapa teruskan lagi tiga tahun. Kalau ada kebaikan, kenapa kata gagal," katanya.