Pages

Tuesday, December 15, 2009

KISAH MENYAYAT HATI: Tergantungnya seorang Ketua Bahagian.

KISAH MENYAYAT HATI: Tergantungnya seorang Ketua Bahagian.

Al-kisah satu tragedi yang menyayat hati telah berlaku ke atas seorang ketua bahagian di Kelantan. Beliau telah didapati bersalah kerana membantu kemenangan PAS di DUN Gual Periok dalam Parlimen Rantau Panjang kononnya. Datuk Mohd Zain Ismail itulah orangnya. Tiga tahun menerima hukuman gantung!

Sebelum inipun Mat Jing sudah berapa kali buat kerja yang pelik-pelik dan telahpun saya paparkan sebelum ini.Cerita beliau cuba membawa masuk pengundi dari luar dengan mengalamatkan mereka di rumah beliau sendiri contohnya. Dan pada PRU 12 lalu sekali lagi beliau membuat kerja pelik. Mungkin bagi beliau “PRU kali ini BN sudah pasti menawan Kelantan” maka dikerjakan calon BN DUN Gual Periok dan calon parlimen .

Mat Jing dengan berani telah menaja seorang calon bebas di DUN Gual Periok bagi “melarikan” undi BN dari Datuk Shaari yang juga Naib Ketua Bahagian Rantau Panjang. Niatnya hanya satu, mahu melihat Shaari tersungkur dan tidak mampu melawannya nanti dipemilihan parti.

Kerja-kerja ini dilaksanakan bersama dengan Ketua Wanita Umno bahagian dan anak saudaranya yang berhasrat merebut jawatan ketua pemuda.

Malangnya jerat Mat Jing yang sudah mengena itu turut terkena juga kaki tangannya. Selain beliau berjaya dalam misinya mengalahkan calon parlimen dan dun, tidak ketinggalan beliau juga turut serta kalah.

Gerak kerja ini telah disedari oleh Shaari dan Abdullah Mat Yasin, Timbalan Ketua Bahagian menyebabkan mereka mula bertindak ke atas Mat Jing. Mereka telah memujuk calon yang telah ditaja oleh Mat Jing untuk membuat akuan bersumpah bahawa beliau telah ditaja oleh Mat Jing. Maka terjadilah sebagaimana yang terjadi sekarang, “Senjata makan tuan”. Keris Mat Jing menikam Mat Jing sendiri.

Apa yang menariknya, calon yang ditaja oleh Mat Jing dan juga yang dibeli semula oleh Shaari – sudah pasti mendapat habuan yang seadanya. “make(makan) dua belah” kata orang Kelantan. Mat Jing dan Shaari rugi – Abdullah Mat Yasin jua mendapat jawatan free, Pemangku Ketua Bahagian merangkap Ketua Bahagian yang akan datang kerana beliaulah satu-satunya calon Ketua Bahagian yang dicalonkan. Inilah UMNO…

Pun begitu.. Dolah Mat Yasin jangan sedap duduk. Beliau sendiripun banyak kurap dan panaunya. Mat Jing sangat tahu itu semua…. Mungkin jadi senjata pula kepada Mat Jing…. jenggg…jejengggg…..