Kerajaan Kelantan hari ini bersetuju memberi kelulusan kepada pihak swasta dengan kerjasama kerajaan negeri untuk mengadakan penerbangan langsung ( Charter Flight) antara Kelantan dan China yang akan menggunakan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa ke Lapangan Terbang Antarabangsa Chendu, Sinchuan China.

Perkara ini dijelaskan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Datuk Husam Musa di sidang media selepas mesyuarat exco baru-baru ini.

Husam berkata bagi permulaan penerbangan tersebut dari Kota Bharu ke Chendu akan membawa seramai 165 penumpang dan sebanyak dua puluh kerusi disediakan kepada petugas media dan masa penerbangan hanya memakan masa selama 3 ½ jam sahaja.

“ Insyaallah, petugas media akan dibawa bersama penerbangan sulung ini pada 28.April untuk membuat tinjauan terhadap tempat menarik bagi tarikan pelancong dan penerbangan dari Chendu ke Kota Bharu pula pada 6.Mei”ujar beliau.

Menyentuh proses kebenaran Jabatan Penerbangan Awam, Husam berkata ia adalah proses biasa di mana syarikat yang menaja penerbangan terus tersebut akan membuat urusan sendiri, bagi pihak kerajaan hanyalah memberi galakan dan kebenaran berkaitan penerbangan dua hala ini sahaja.

Sementara itu, Datuk Takiyuddin pula berkata dengan adanya penerbangan terus Kelantan ke China ini, ia boleh merapatkan lagi hubungan dua hala antara dua pihak dan ia boleh menarik minat pelancong dari kedua negara untuk mengenali lebih dekat.

“ Kita berharap tidak akan timbul masalah dalam usaha ini kerana ia boleh meningkatkan lagi usaha menarik pelancong serta boleh meningkatkan ekonomi negeri Kelantan”kata beliau.

//gegar kelantan