Pages

Tuesday, November 22, 2011

Rektor UIA batalkan program timbalan menteri

Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dilaporkan telah membatalkan program bicara e-book Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah, malam tadi.
Alasan yang diberikan adalah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sedang hangat diperkatakan.

“Saifuddin dilarang dialog di UIA.

NONE“Menurut jadualnya, pada 21 Nov, jam 8.15 malam, Datuk Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi membicarakan ebook beliau,” kata pegawai khas medianya, Fadzmel Fadzil dalam emelnya kepada Malaysiakini.
Saifuddin, yang dilihat sebagai pemimpin berfikiran terbuka dan lantang dalam Umno, dijadualkan membincangkan program buku elektroniknya yang bertajuk "Kalau Saya Mahasiswa".
Dialog anjuran Persatuan Pelajar Undang-Undang UIA sepatutnya diadakan di auditorium utama universiti itu di Gombak, Kuala Lumpur.

Menurut Fadzmel, Saifuddin dimaklumkan mengenai pembatalan itu pada saat akhir dan diberitahu ia akan ditangguh ke tarikh yang lain.

“Menurut Saifuddin, beliau (juga) mendapat maklumat daripada timbalan rektor Hal Ehwal Pelajar UIA bahawa pembatalan itu adalah atas arahan Rektor UIA (Profesor Datuk Zaleha Kamaruddin).

"Alasan pembatalan adalah kerana isu AUKU sedang hangat diperkatakan,” katanya.

'Kalau Saya Mahasiswa' adalah buku kelima ahli parlimen Temerloh itu yang diterbitkan pada tahun 2009. Ia boleh dimuat turun dan dibaca di laman www.saifuddinabdullah.com.my.

Oktober lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa Seksyen 15(5) Akta Universiti dan Kolej Universiti yang membenarkan universiti mengambil tindakan disiplin terhadap pelajarnya adalah tidak sah dan mencabul kebebasan bersuara.