Pages

Tuesday, July 10, 2012

Pengerusi Kada cuba sembunyikan isu sebenar

KOTA BHARU: Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), Tan Sri Annuar Musa disifatkan cuba menyembunyi kegagalan projek menyiapkan benteng sebagai punca air tidak dapat dialirkan ke sawah.

Sebaliknya melalui kenyataan media baru-baru ini beliau menyalah pula aktiviti perlombongan pasir sebagai punca air tidak dapat dialirkan ke sawah.

Sedangkan kerja-kerja pembinaan benteng di hadapan rumah pam di Kemubu gagal disiap mengikut jadual dikenal pasti antara punca utama.

Anggota Exco kerajaan negeri, Che Abdullah Mat Nawi berkata, berdasar kepada penjelasan pegawai KADA, benteng sepatutnya siap dibina pada Jun lalu, namun terpaksa dilanjut pula kepada Oktober.

“Fungsi benteng untuk menahan air sungai supaya boleh dipamkan ke tali air KADA seterusnya dialirkan ke sawah padi di Bachok, Pasir Puteh dan Kota Bharu,” katanya ketika melawat projek berkenaan hari ini.

Lawatan itu turut dihadiri Adun Kadok, Azami Mohd Nor, anggota Parlimen Ketereh, Abdul Aziz Kadir, Pengarah Jabatan Parit dan Saliran Negeri, Mat Rahim Ismail dan pegawai Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN).

Sebelum ini Annuar dilaporkan mendakwa paras air Sungai Kelantan semakin rendah disebabkan aktiviti perlombongan pasir secara besar-besaran, pembalakan dan penerokaan tanah berleluasa di kawasan hulu.