Pages

Friday, September 14, 2012

14 anggota PKR dilarang masuk ke Sabah

FMT Staff
 | September 14, 2012
Umno-BN masih mengamalkan dasar politik menekan dan menindas terhadap lawannya.
PETALING JAYA: Empat belas anggota PKR yang diketuai oleh Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali dilarang memasukki negeri Sabah setelah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu kira-kira jam 3.20 petang tadi.
Menurut Setiausaha Politiknya Hilman Idham, mereka dilarang masuk ke Sabah oleh pihak imigresen dan terus dihantar pulang ke Kuala Lumpur.
“Sebaik menjalani pemeriksaan di kaunter imigresen, saya telah ditahan dan dimaklumkan bahawa terdapat arahan melarang saya memasuki negeri Sabah menerusi Notis Penolakan Masuk ke Sabah Seksyen 65 (1)(a) Akta Imigresen atas arahan Ketua Menteri Sabah.
“Notis tersebut telah ditandatangani oleh Timbalan Pengarah Jabatan Imigresen Sabah, Fenny Fiona,” katanya dalam satu kenyataan media petang tadi.
Hilman Idham menegaskan, ketika negara bakal meraikan sambutan ulangtahun penubuhan Malaysia yang ke-49, amalan politik menekan dan menindas sebegini masih lagi menjadi budaya khususnya di kalangan pimpinan Umno-Barisan Nasional.
“Saya menyifatkan tindakan ini sebagai zalim serta menafikan hak asasi saya sebagai warganegara Malaysia.
“Tujuan saya ke Sabah adalah atas urusan kerja dan adalah tidak adil bagi pihak imigresen negeri Sabah melakukan tindakan yang tidak profesional sebegini,” katanya.
>--> --> -->