Pages

Sunday, November 24, 2013

Mesir Mengusir Duta Turki


Pemerintah sementara Mesir yang disokong tentera telah meminta Duta Turki meninggalkan dan menuduh negara itu menyokong sebuah organisasi yang tidak tidak dinamakan yang membawa kecenderungan untuk menyebarkan ketidakstabilan.

erdogan rabiaKeputusan untuk mengusir Duta Turki Huseyin Avni Botsali pada hari Sabtu 23 November, berikutan kenyataan yang dibuat oleh Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki, yang menganggap pemerintah Mesir menganggap sebagai ” provokatif “.
Turki telah muncul sebagai salah sebuah negara di persada antarabangsa yang lantang mengkritik penggulingan Presiden Mohamed Morsi pada bulan Julai, yang menyifatkan ia satu ” rampasan kuasa tidak boleh diterima” .

“Turki telah cuba untuk mempengaruhi pendapat orang ramai terhadap kepentingan Mesir , disokong dengan mesyuarat organisasi yang berusaha untuk mewujudkan ketidakstabilan di negara ini”, kata Badr Abdelatty , jurucakap Kementerian Luar Mesir.
Tidak lama selepas pengumuman Mesir , Turki membuat kenyataan balas untuk bertindak sebagaimana Mesir .
“Kami akan mengambil langkah-langkah timbal balik selepas rundingan menyeluruh dengan duta Turki, ” kata Levent Gumrukcu , jurucakap Kementerian Luar Turki.
Abdelatty berkata Mesir membuat tiga keputusan pada hari Sabtu mengenai hubungan diplomatiknya dengan Turki.
“Pertama untuk mengusir duta Turki dan menurunkan taraf hubungan kita ke tahap caj d’ Affaires , kedua untuk mengisytiharkan duta Turki ‘persona non-grata’ dan ketiga kita tidak akan menghantar duta kami ke Turki ,” kata Abdelatty
Beliau berkata keputusan telah diambil selepas Erdogan membuat kenyataan di Rusia pada hari Khamis yang disifatkan Mesir sebagai provokatif dan mencampuri hal ehwal dalaman Mesir.
Erdogan mengutuk tindakan keras oleh pasukan keselamatan Mesir ke atas penyokong Morsi di Kaherah pada 14 Ogos.
Al Jazeera Hoda Abdel- Hamid , melaporkan dari Kaherah pada hari Sabtu , berkata: ” Salah satu isu yang anda dengar di sini di kalangan banyak orang-orang Mesir adalah Erdogan menggunakan tabik empat jari. ”
Erdogan berkata, beliau menggunakan tabik hormat “kerana ia adalah tanda kebebasan” , kata beliau, tetapi dia telah membuat kenyataan kepada media Turki yang telah menimbulkan kemarahan Kementerian Luar Mesir..

IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 013 991 0717


Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drusilastore.blogspot.com