Pages

Thursday, January 30, 2014

Isu Dun Kajang - YB Bukit Payung, Terengganu

Assalamualaikum

Suka saya mencatatkan beberapa pandangan sebagai seorang ahli PAS dan penyokong PR lanjutan daripada beberapa isu dalaman PKR yang membawa kepada perletakan jawatan ADUN Kajang. Kemungkinan pandangan ini tidak dipersetujui oleh pihak tertentu dengan anggapan 'jangan ganggu masalah dalaman parti lain', 'bukan tugas awak' , 'awak siapa nok kritik PKR', dan seumpamanya tapi saya yakin seluruh ahli PAS dan penyokong PR seia dan sekata dengan saya dalam nasihat dan pesanan ini.

1- Masalah PKR mula melibatkan rakan PR, apabila perletakan ADUN Kajang dan usaha untuk menukar MB Selangor kerana kemenangan ADUN Kajang bukan dengan sebab undi ahli dan pimpinan PKR sahaja tapi dengan usaha jentera PAS dan DAP dan undi penyokong PAS dan DAP. Tetapi pimpinan PKR telah mengkhianati mandat dan sokongan rakyat. Pimpinan PKR seolah-olah mahu mempermainkan undi rakyat. Di samping menyumbang pembaziran wang rakyat dan sumbangan duit dan tenaga penyokong PR dalam perbelanjaan pilihanraya umum dan pilihan kecil dalam suasana kita berusaha mendesak kerajaan BN supaya berjimat cermat dan menurunkan kos sara hidup rakyat.


Bahkan pengkhianatan ini juga berlaku pada rakan PR, perletakan ADUN Kajang tanpa perbincangan dan persetujuan bersama dalam pakatan rakyat. PENGKHIANATAN ini tidak boleh dibela dan dipertahankan kerana Rasulullah bersabda : "Tanda seorang munafiq tiga perkara : apabila bercakap dia berbohong, apabila diberi amanah dia mengkhianatinya dan apabila berjanji dia mungkir janji."


2- Sikap tidak jujur dan telus dalam usaha untuk menukar MB Selangor juga mengundang kecurigaan dan kecemburuan oleh rakan PR. Kerusi MB, bukan milik mutlak PKR tapi ia milik bersama. Oleh itu, perlantikan dan pertukaran MB Selangor mesti diputuskan dan dibincang dalam mesyuarat majlis Presiden. Bahkan tidak salah jika PAS turut mengemukakan nama MB Selangor kerana dua faktor :


 a) Kemenangan Kerusi PAS melebihi kerusi PKR.
 b) untuk memberi pilihan kepada Tuanku Sultan , jika tidak berkenan dengan calon yang dikemukakan oleh PKR.


 3- PKR sepatutnya tidak mengkhianati rakan PR dalam menentukan apa-apa keputusan. Oleh itu, wajar pimpinan mengemukakan pandangan untuk mengkaji semula persepakatan dengan PKR, apabila DS Anwar Ibrahim mula mencetuskan idea permuafakatan nasional dengan BN tanpa persetujuan dan perbincangan yg lumat dengan PAS dan DAP. Kebimbangan dan kecemburuan ini tidak boleh dimarahi okeh pimpinan PKR kerana mereka tidak bersikap jujur dan menghormati rakan-rakan dalam PR. 


4- Persoalan mula timbul, apakah wajar seluruh ahli PAS membiarkan PRK Kajang kepada pimpinan PKR sahaja untuk mengurus calon mereka di Kajang kerana PKR begitu angkuh dengan kemenangan dan menganggap kemenangan hanya dengan sebab sokongan dan kekuatan PKR sahaja. Kita menghargai dan menghormati pimpinan PKR dengan membiar mereka bersendirian dalam pilihanraya kecil kali ini. Disamping itu, apa salahnya kita mengemukakan calon PAS untuk pilihan rakyat dalam sistem demokrasi yang bebas ini. PKR tidak berhak memarahi kita sebagaimana Mereka tidak pernah mengira kemarahan PAS dalam perletakan jawatan ADUN Kajang, selain calon PAS Dr Shafie dulu juga pernah menang di DUN Kajang ini.


5- BN tidak berhak untuk campurtangan isu dalaman PR untuk melaga-lagakan dan memecah belahkan pakatan ini. Jika BN cuba mengambil peluang di air yang keruh, PKR perlu dipersalahkan kerana pimpinan mereka telah mengeruhkan pakatan ini. Tapi saya yakin rakyat akan terus bersama dengan PR, khususnya PAS yang konsisten dengan pendirian dan jujur dalam persepakatannya.

YB USTAZ MOHD NOR HAMZAH
ADUN BUKIT PAYONG


28hb Jan 2014/26 Rabiul Awwal 1435

.

IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drusilastore.blogspot.com