Pages

Sunday, March 22, 2015

Kerjasama Pakatan Rakyat Tidak Libatkan Dasar Parti

KUALA TERENGGANU – Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengulangi pendirian PAS bahawa kerjasama antara parti dalam Pakatan Rakyat itu tidak melibatkan dasar masing-masing.
Justeru, katanya mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat juga boleh tidak bersetuju dengan dasar parti lain tetapi PAS tetap dengan pendirian mahu melaksanakan hudud.
Menurutnya, kenyataan tidak bersetuju dengan pelaksanaan Rang Undang-undang Jenayah Syariah II yang baharu diluluskan dengan pindaan di Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan dari rakan Pakatan Rakyat itu perkara biasa.
“Kerjasama kita (PAS) dalam Pakatan Rakyat kerjasama yang tidak melibatkan dasar-dasar parti. Tidak berkait perkara halal dan haram bagi umat Islamperkara yang wajib.
“Begitulah juga dengan perkara-perkara dalam agama mereka (bukan Islam). Begitu juga mereka tidak perlu menyentuh mengenai agama kita.
Hadi PC Ijtimak (2)“Kenyataan tidak bersetuju (hudud) itu perkara biasa dalam negara demokrasi, mereka (DAP) boleh menyatakan mereka tidak bersetuju. Kita (PAS) dengan sikap kita sendiri,”tegasnya ketika bercakap kepada media selepas merasmikan Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah Kali Ke-3, di Dewan Tok Guru, Rusila, Marang pada Jumaat 20 Mac.
Beliau yang juga Naib Ketua Kesatuan Ulama’ Islam Sedunia menjelaskan isu tidak bersetuju dengan hudud itu perkara lama pernah berlaku dalam kerjasama Angkatan Perpaduan Ummah (APU) antara PAS, Parti Melayu Semangat 46 dan DAP.
Apa yang penting, kata Ustaz Abdul Hadi, PAS telah mengemukakan undang-undang tersebut secara demokrasi melalui persidangan Dun Kelantan.
“Itu (tidak setuju hudud) sudah perkara lama sejak zaman Angkatan Perpaduan Ummah (APU) lagi. (ketika) Bersama dengan (parti) Semangat 46 dan DAP.
“Yang penting ialah kita (PAS) kemukankan perkara (hudud) ini secara demokrasi melalui Dun Kelantan ,melalui pembentangan kepada umum dan seminar yang melibatkan semua Ngo-Ngo Islam dan bukan Islam, parti-parti politik dan kita mengulangi lagi perkara ini.
“Dan kita (PAS) pernah membawa usul di Parlimen tahun 1996,usul persendirian melalui proses yang sama dan kita ikut proses yang sama,” jelasnya.
Namun, katanya PAS masih bersama Pakatan Rakyat kerana kerjasama itu tidak melibatkan dasar parti yang melibatkan agama masing-masing.
Lebih 50,000 orang hadir pada majlis perasmian ijtimak tersebut yang melibatkan tetamunya dari parti-parti gerakan Islam lebih 40 buah negara seluruh dunia.




IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222
Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com