Pages

Sunday, March 13, 2016

Malaysia kesal kenyataan PBB

KUALA LUMPUR: Kerajaan Malaysia kesal dengan kenyataan Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Zeid Ra'ad Al Hussein yang mendakwa ruang demokrasi di negara ini mengalami pembatasan. Wisma Putra dalam satu kenyataan, berkata dakwaan itu yang memetik pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai contoh kepada pembatasan demokrasi di negara ini, adalah berdasarkan hujah yang tidak berasas serta maklumat berat sebelah. Sehubungan itu, Malaysia mahu majlis yang berpegang pada prinsip sejagat, adil, objektif dan tidak berpilih itu dapat berlaku adil dalam penilaian terhadap semua negara anggotanya.

"Usaha kerajaan Malaysia memastikan rakyat menikmati nilai hak asasi manusia dibuktikan melalui komitmen kerajaan menegakkan kedaulatan undang-undang dan hak asasi manusia. "Pada masa yang sama, kerajaan juga bertanggungjawab mengekalkan keamanan, kestabilan dan keharmonian negara, iaitu antara prasyarat bagi menikmati hak asasi manusia secara menyeluruh. "Dalam kes Anwar, kerajaan sudah memberikan maklum balas kepada Kumpulan Kerja Penahanan Arbitrari (WGAD) PBB dengan memberikan fakta berasaskan undang-undang yang menjelaskan beliau bukan tahanan politik dan ditahan selepas melalui proses perbicaraan yang adil dan panjang," katanya.


Dalam laporan tahunan yang dibentangkan pada Sesi Tetap Majlis Hak Asasi Manusia Ke-31 di Geneva, Switzerland pada 10 Mac lalu, Zeid Ra'ad mendakwa ruang demokrasi di Malaysia semakin mengecil, serta menyifatkan pemenjaraan Anwar sebagai "lambang kelesuan demokrasi". Wisma Putra berkata, Wakil Tetap Malaysia ke PBB menggunakan Hak Memberi Maklum Balas pada 11 Mac bagi menjawab dakwaan berhubung keadaan hak asasi manusia di negara ini.

Di dalam maklum balas itu, Malaysia antara lain menjelaskan berhubung perbicaraan Anwar yang diputuskan oleh mahkamah tertinggi negara iaitu Mahkamah Persekutuan selepas melalui perbicaraan selama tujuh tahun. Maklum balas itu turut menafikan dakwaan perundangan yang meminggirkan hak asasi manusia dan menjelaskan, setiap undang-undang diwujudkan melalui proses demokrasi di Parlimen.


IKLANKAN PRODUK ANDA






IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] WHATSAAP : 019 910 5222 / 013 929 9944

Nabi Muhammad bersabda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drsunnah.com