Pages

Tuesday, August 27, 2019

sis adalah sesat gagal cabar majlis fatwa selangor

Ringkasan penghakiman Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam SIS lwn Jwtnkuasa Fatwa Selangor, Kerajaan Negeri Selangor dan MAIS pada 27 Ogos 2019.



1. Fatwa liberalisme dan pluralisme agama telah dibuat dan diwartakan mengikut prosedur dan kehendak Seksyen 47 dan Seksyen 48 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor. 

2. Fatwa tidak bertentangan dengan Perkara 8 dan 10 Perlembagaan Persekutuan kerana Fatwa hanya urge pihak2 seperti SKMM untuk ambil tindakan. 

3. Fatwa adalah perkara di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah. Its under precepts of Islam seperti diputuskan dalam kes Sulaiman Taqrib. Mahkamah sivil tiada bidang kuasa utk mendengar isu berkaitan fatwa. 

4. SIS boleh memohon semakan kehakiman di Mahkamah Syariah kerana tiada time frame utk semakan kehakiman di bawah Seksyen 66A EPAINS.

5. Fatwa yg diwartakan adalah mengikat kepada semua umat islam termasuk SIS iaitu sebuah syarikat yg diperbadankan kerana semua pengarah dalam SIS adalah beragama Islam.

Implikasi keputusan :- 

1. Mahkamah putuskan fatwa tersebut mengikat dan boleh dikuat kuasakan kpd semua pemohon iaitu SIS, Zaid Ibrahim dan Zainah Anwar.

2. Semakan kehakiman boleh difailkan di Mahkamah Syariah berdasarkan peruntukan s66A.

-MAIS

=====================================


SASARAN KELATEDAILY 2017 
- RADIO ONLINE, TVONLINE, 
BANTUAN KEPADA YG MENERIMA, 
PENGURUSAN KELATEDAILY 
- SUMBANGAN DIPERLUKAN - 
BOLEH DISALURKAN MENGUNAKAN 
AKAUN PAYPAL - kelatedaily@gmail.com - 
Akaun Admin - BIMB - 08086010034971- QM Rich