Pages

Sunday, April 27, 2008

Awak Tanya Saya Jawap: Sekularisme

Soalan:

Apakah sebab-sebab umat Islam kini berpecah kepada dua golongan sekular dan golongan islam sebenar. Apakah langkah dan perkara yang perlu dilakukan oleh kita umat islam?

Mahadi, Marang

Jawapan:

Terjadinya kekeliruan yang dinyatakan oleh penyoal pada pandangan ana ianya adalah berdasarkan kepada:

1)Kejahilan.
Ianya adalah punca yang paling besar manusia menjadi sesat.Samada dalam aqidah,ibadah politik dan lain-lain.Oleh kerana itulah nabi saw menerima wahyu pertama

ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (surah al-Alaq ayat 1) yang bermaksud “bacalah (wahai Muhammad) dengan nama tuhanmu yang menciptakan (sekelian makhluk)

dan jemaah Islam meletakkan awlawiyyat menyebarkan ilmu untuk memberi kesedaran kepada ummat sehingga ummat terpimpin.

Dalam masa yang sama kejahilan dapat dihapuskan dan ilmu menjadi penyuluh untuk memilih Islam yang sebenar daripada Islam yang dimasuki oleh ideologi-ideologi ciptaan manusia

2)Kepentingan peribadi.
Bahaya kepentingan peribadi boleh menyekat kebenaran.Oleh kerana itu ummat Islam diajar supaya membetulkan aqidah dan membersihkan hati supaya manusia dapat menghadapi kepentingan diri dengan cara yang baik.

Sehingga ia juga dikira sebagai awlawiyyat didalam jemaah untuk mentarbiyyah para pendukung supaya berhati-hati dalam menghadapi ujian pangkat dan kebendaan.

Dan disana mungkin terdapat lagi beberapa punca dan sebab-sebab yang lain yang menyebabkan ummat Islam bepecah.

Sebagai langkah pencegahan kepada permasalahan ini ialah menghidupkan majlis-majlis ilmu didalam masyarakat melalui kuliah-kuliah ceramah- ceramah usrah-usrah kelas-kelas fardhu ain dengan menekankan soal aqidah ibadah,sejarah Islam,kepentingan menjadikan rasa persaudaraan diantara ummat Islam,menghidupkan budaya nasihat-menasihati,bertolong-tolongan dan lain-lain.

Langkah ini juga yang pernah diambil pendekatannya oleh rasulullah SAW yang menyebabkan nabi dapat menawan hati-hati manusia sehingga baginda dapat membuka perasaan untuk mereka menerima Islam dan sekaligus menolak sekularisme.Iaitu semua perkara adalah bersandarkan kepada Islam.

Wallahua’lam

Sumber: http://zuliadin.wordpress.com/