Pages

Friday, September 19, 2008

PM tolak desakan Anwar adakan sidang tergempar Dewan Rakyat

Kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim nak desak sangat diadakan satu sidang tergempar Parllimen pada 23 September ini beliau harus dengar jawapan spontan kalangan pimpinan utama UMNO ketika soalan mengenainya ditujukan kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa sidang akhbar selepas mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO petang Khamis.

Belum sempat Perdana Menteri menjawabnya mereka beramai-ramai menyuarakan tidak setuju dengan bertanya balik, “ untuk apa? ”

Abdullah yang menjawabnya sejurus itu berkata beliau tidak nampak sebab perlunya diadakan sidang tergempar itu kerana Dewan Rakyat akan mula bersidang selepas Aidilfitri iaitu 13 Oktober.

Beliau secara sinis kata, Ketua Pembangkang itu boleh gunakan kesempatan sidang Dewan Rakyat waktu itu jika ada perkara yang hendak dibangkitkan.

Anwar dalam sidang akhbar pada tengahari Khamis mengulangi dakwaannya sudah mempunyai jumlah Ahli Parlimen BN yang mencukupi.

Katanya sidang tergempar berkenaan untuk membolehkan mereka membincangkan usul undi tidak percaya pada kerajaan BN.

Sementara itu kalangan pimpinan UMNO yang ditemui selepas mesyuarat itu meminta semua pihak tidak menghiraukan cakap Anwar itu.

Bagi mereka ia tidak lebih dari gimiknya setelah ternyata gagal menubuhkan kerajaan 16 September yang digembar gemburkan selama ini.

“ Apa perlu kita dengar cakap orang seperti itu lagi…biarlah dia terus buat bising sendiri,”kata Datuk Nazri Aziz.

Anwar dalam sidang akhbar itu kata beliau sudah hantar surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menuntut beliau mengadakan sidang tergempar Dewan Rakyat selewat-lewatnya pada 23 September ini.



Katanya surat itu ditandatangani bersama oleh beliau, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin DAP, Lim Kit Siang.- 18/9/2008