Pages

Wednesday, December 16, 2009

Mohd Zain Ismail cabar Ketua Umno Rantau Panjang

Parta Sudiro

RANTAU PANJANG, 15 Dis: Ketika riuh rendah dengan desakan diadakan semula mesyuarat agung MCA bagi menyelesaikan konflik dalaman parti itu, fenomena serupa juga rupa-rupanya sedang melanda Umno Kelantan.

Biarpun tiada laporan dapat dilihat dalam media harian, namun konflik yang melanda Umno Rantau Panjang kini tiada penghujungnya apabila kumpulan penyokong bekas ketua bahagian itu, Datuk Mohd Zain Ismail terus mengadakan desakan.

Sehingga kini beberapa perhimpunan diadakan termasuk di Pejabat Umno Rantau Panjang di Kampung Lati, di Baroh Pial dan terbaru di Meranti.

Mohd Zain mendakwa Umno bahagian itu sekarang sangat goyah dan amat tidak stabil.

“Demi untuk rakyat saya tidak penduli biar apa pun akan terjadi ke atas diri saya. Apa yang mustahaknya orang yang teraniaya mesti dibela,” katanya ketika berucap pada perhimpunan yang diadakan di rumah seorang penyokongnya, Yaakub Yunus di Meranti, kelmarin.

Mohd Zain yang juga bekas Adun Bukit Tuku mendapat sokongan 18 AJK bahagian yang dipilih pada mesyuarat agung Oktober lalu dan 36 bekas Penyelia Pembangunan Mukim (PPM).

Menurutya beliau memberanikan diri tampil berucap di majlis itu kerana tidak tahan dengan tindakan ketua bahagian, Abdullah Mat Yassin yang telah melencong jauh dari landasan kemanusiaan.

“Saya tidak dapat menahan sabar untuk bertindak bersama kumpulan yang dianiayai sekali pun sekarang masih digantung Lembaga Disiplin Umno selama tiga tahun,” katanya.

Sementara itu, PPM yang dipecat terus mendesak Abdullah mengosongkan jawatan segera bagi membolehkan satu mesyuarat agung tergempar (EGM) diadakan semula di bahagian berkenaan.

Selain itu, mereka turut mendesak timbalan ketua bahagian, ketua pemuda, ketua wanita, setiausaha, ketua penerangan, bendahari dan 10 ahli jawatankuasa yang dilantik meletak jawatan.

“Pemimpin bahagian yang ada sekarang tidak dipilih secara demokrasi dan banyak berlaku penyelewengan serta tidak selaras dengan kehendak rakyat dalam bahagian ini,” kata Yaakub sebagai mewakili PPM yang dipecat.

Beliau juga mencabar kesemua PPM dan ketua PPM baru yang dilantik Abdullah supaya turut meletak jawatan bagi membolehkan pemilihan dibuat rakyat di setiap mukim bagi melantik PPM.

Hadir sama di majlis berkenaan AJK bahagian, Datuk Abdullah Satar, bekas Adun Gual Periok, Abdul Rahman Awang, pengerusi ad hoc kumpulan pendesak, Abdul Halim Che Harun.

Selain itu beberapa lagi AJK iaitu Abdul Aziz Ismail, Wan Yacob Wan Ismail, Wan Aminuddin Wan Daud dan Ketua Puteri bahagian, Nor Hayati Mat.

Program tersebut dinamakan sebagai majlis ‘Pemantapan Umno Bahagian Rantau Panjang’ dihadiri kira-kira 400 penyokong Mohd Zain.

Pada 3 Disember lalu program serupa diadakan di rumah bekas PPM, Wan Yacob Wan Ismail.

Kumpulan itu kini difahamkan sedang mengatur jadual bagi mengadakan majlis serupa di seluruh Rantau Panjang bagi mendesak ketua bahagian sekarang meletak jawatan.

Yaakub berkata, mereka tidak boleh mendiamkan diri kerana kepemimpinan Abdullah dikatakan banyak melakukan penganiayaan terhadap mereka yang tidak sebulu dengannya.

“Ini termasuk program subsidi beras atau lain-lain bantuan kerajaan pusat hanya diberikan kepada kuncu-kuncu mereka sahaja,” jelasnya.

Pengerusi Tetap Umno Rantau Panjang, Abdul Halim Che Harun turut membidas ketua bahagian dan menyifatkannya sebagai tidak bertimbang rasa terhadap orang yang tidak disukai.

“Orang seperti ini tidak boleh dibiarkan lama-lama, sebaliknya kita mesti jatuhkan dia secepat mungkin,” ujarnya.

Sementara itu, beberapa pemerhati yang enggan dikenali memberitahu krisis Umno Rantau Panjang terus kronik dan sukar untuk dipulihkan lagi.