Tuesday, October 12, 2010

Kecek kelate

Kali Arung - Sekaligus
Air Geh - Air Berkabonat
Jauh Sapok - Teramatlah Jauhnya
Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat
Comel Lote - Comel Yang Amat
Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat?
Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya
Punoh Jahne - Rosak
Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkn Pergaduhan
Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat
Kona Lepe - Corner Lipat
Kelecak - Terpelanting
Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi
Lonjong - Tinggi Sangat
Tinggi Nya - Yuk Sama Macam Di Atas
Masing Pekkok - Teramat Masin
Nipih Nayyang - Sangat Nipis
Maknga - Cuai
Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)
Jabir / Supek - Plastic Bag
Koghok - Tengkorak
Kehek - Muntahkan Semula
Puahsang - Boring
Meppeh - Tak Larat
Kepeh Blepeng - Sangat Kempis
keghah kekong = keras yg teramat
koho/selo = perlahan/slow
kettuk heghek = kentut tarik
blana kokna = banyak yang amat
samah = 50 sen
duo amah = singgit
kekoh = gigit
toksoh = jangan / tak usah
bakpo = kenapa
guano / belah mano = macam mana
gapo / gapo dio = apa / apa dia
ghoyak = bgtau
blago = berlanggar
mokte = rambutan
woh kekoh caa = kuih buah melaka
ccongek = tejungkit
kupik hangik = kedekut nak mampos
woh tteghe = buah gajus
nnetting = melantun
deghah = deras / laju
manih letting = manis yg amat
pok-e-dèng = pepatung

1) Biasanya perkataan yang berakhir dengan`an','am','ang' diganti dengan
Jangan = jange
Lengan = lenge
ayam = aye
Geran = gere
Pisang = pise

peranan "SABDU" dalam loghat Kelantan. Begitu besar dan
boleh membezakan langit dengan bumi. Sekadar contoh,

MAKE KETENG = MAKAN KANTIN (patah gigi karang)
MAKE KKETENG = MAKAN DI KANTINTOK PAKA = TAK PAKAI
TOK PPAKA = TAK BOLEH PAKAI/TAK BERGUNA
KECEK = PUJUK
KKECEK = BERCAKAP
MAYE SEJID = SOLAT MASJID (solat tahiyyat masjid adalah, solat masjid takde!)
MAYE SSEJID = SOLAT DI MASJID

Ada beberapa "bunga bahasa" dalam loghat kelantan yang unik..
Antaranya:
YAK = lebih kurang "opocot!!!" atau "oops!!"
DEH? = memohon restu atau persetujuan...lebih kurang "OK?",
GAK = lebih kurang "habis tu.." atau "so.."
PAH? = lebih kurang "GAK"
HO(bunyi naik ke hidung sikit ) = "ya lah.." atau "yes"
DOCK? = lebih kurang "bukan?", "betul tak?" atau "isn't it?"

Kata penguat dlm bahaso Klate pun boleh tahan menarik:
manis LLETING = sangat manis
masing PPEGHAK = sangat masin
pahit LLEPE = sangat
mase PPUGHIK = sangat masam
tawa EBER = sangat tawar
putih SSUEH/SSEMBO = sangat putih
hite LLEGE = sangat hitam
biru KKETU = sangat biru
kuning NNEHE = sangat kuning
kenye BBONYAH = sangat kenyang
comel LLOTE = sangat cantik
gemuk DDEBOK = sangat gemuk
busuk BBANGA = sangat busuk
hapok KOHONG = sangat hapak
nnakut APAH = penakut sangat
ceghoh JEGHILOH/BBOLE = sangat terang
jatuh CELABOK = jatuh sangat teruk
kuca HANYA = sangat bercelaru
LAMOKE = nanti kan

Perbezaan penggunaan gelaran untuk binatang:-
Pok (Pak) untuk haiwan yang merayap di atas tanah:
contoh:-
Pok Katok - Katak
Pok Ko - Sesumpah
Pok Kiok - Kongkiak
Pok Kaghong - Mengkarung
Pok Loh - PM Malaysia

Ibu untuk haiwan-haiwan yang berterbangan
contoh:-
Ibu Yak - Riang-riang
Ibu Keladu - Kelkatu
Ibu Cighik - Cengkerik
Ibu Kabo - Kumbang Tanduk (org jepun panggil KABUTO, dekat2 dah tu)
Ibu Tunga - Tungai
Ibu Tghebe - Serangga yang terbang

istilah kelantan yang biasanya orang salah faham:

selalu = terus (cth: wak selalu = buat terus)
rajin = pernah (cth: rajin gi nara = pernah pergi narathiwat)
buje(bujang) = janda (bukannya dara/teruna)
**** = kering (kitorang bukan mencarut bila sebut perkataan ni, cth: nyo **** = kelapa takde air)
patat = dasar (pun bunyi macam mencarut tapi bukan, cth: patat sunga = dasar sungai, patat koli = lempeng)
tuak = air nira fresh (bukan tuak sarawak, yang ni tak mabuk)
gedut = kecik (bukan gendut/gemuk, cth: bah gedut = bas mini, selua kaki gedut = seluar carrot-cut)

Bahasa kelantan tidak menggunakan imbuhan dihadapan sesuatu perkataan tetapi lebih kepada menggunakan sabdu, dan ayat didalam bahasa kelantan tidak dimatikan dihujungnya. contoh:

betina - tino (Ttee-nor)
berjalan - jale (Jjaa-ley)
bermain - maing (Mmaa-eng)
perbualan - buale (Bbua- ley)
pemerintahan - meritohe (Mme-ghi-toh-he)
SAYA: kawe, ambo, kito

AWAK: demo, awe (untuk lelaki),che mek (untuk perempuan), awok

SEGERA: slalu (sla looh)

SEMALAM: kemaghin (ke ma ghin) (yesterday)

MALAM TADI: semale (se ma ley)

ABANG: abe (aa bae)

KAKAK: che kak, kak

IKAN: ike (ee kae); ike todok (ikan todak)

AYAM: aye (aa yae); contoh: aye katik, aye seghamo (serama)

JAMBATAN: ghetok (ghe tok - gertak)); contoh: ghetok Sute Yahyo (Jambatan Sultan Yahya)

MAKAN: make (maa kae)

DATANG: maghi (maa ghi)

ROJAK: colek (collek)

SATU: so (macam sos tapi buang s kat belakang jadi so)

BUDU: SOS BILIS kuang kuang kuang :clown: :cheer: :haha:

DUIT: duik, pitih
Bokbong - spesis musang
Ttuyup - pepatung
Pok Kor - spesis mengkarung
Ike Kkhonge - ikan cencaru
Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik
Absorber = saksoba
Supik Gelenyar/supik rhokrhak - plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab "tuffah" = epal)
mokte = rambutan
kuk/kok = sekeh
njja = tendang
x cakno = x hirau
nyaknyo = kesian
bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G' means sabdu))
debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang
rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
cuwoh = curah
getek/etek = juga
tepoh = langgar
tubik = keluar
SIAK DUK GGOBAR = Jangan risau.. Don't worry, be happy!!!
IDAK KO = cuma
WAK GGOGHI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.(biase nyer dlm urusan perniagaan)
DEKPONG GAK EH = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth (kulit kelaghing = skin not smooth enough)
belengas = melekit
klikpah klikpah = terpinga pinga
lipotey = x tetap duduk
nneting = melantun
POZEK (deposit),
RIZAT (1.result
NNEJA (manager),
ISTEK (estate),
SUWIH (switch),
MERKET (market), dll...
BOKK (book)
rhoba (rubber)pemadam

Tersebutlah cerita yang dikatakan berlaku di sebuah pejabat Majlis
Perbandaran di negeri pantai timur:

Kontraktor rumah : Ambo nok mitak kelulusan buat rumoh, lagu mano gak caro dia?
Pegawai Bangunan : Lagu ni?, mulo-mulo wat pele (pelan) dulu.
Kontraktor rumah : Pele? Ambo ado doh!
Pegawai bangunan : Mano? Kalu ado wat tubik lah, kawe nok tengok.
Kontraktor rumah : Errrr! Tak leh! Tak Leh!
Pegawai Bangunan : Bak po tak lehnyo!, cepatlah wat tubik!
Kontraktor rumah : Kalu tak tengok tak leh ko?
Pegawai Bangunan : Tok leh la!!! kawe nak luluh rano, kalu kawe tak tengok!
Kontraktor rumah : Eh! Ambo ghoyat doh, ambo malu nak tunjok.
Pegawai Bangunan : Malu bakpo pulak? Pah tu bawok pele wat gapo kalu tak sir tunjok?
Kontraktor rumah : Ehhh! malulah nak tunjok , pele ambo kecik!
Pegawai Bangunan : Laa! Kecik pun tak apo, kalu cukup syarat! Kalu tak tunjok, kawe nak sain luluh lagu mano?
Kontraktor rumah : Nak wat tubik nak tunjok kat mano?, orghe ramai ni! Malu ambo! Malu weh!
Pegawai bangunan : La!, tak apo! Nak malu ko gapo! Wat tubik letak atas meja kaunter ni pun buleh! Cepatlah! kawe ado khijo lain lagi nih! Sibuk benar ni! Kena paham la!
Kontraktor rumah : hoh! Ambo wak tubik dah ni ! Cepatla? tengok!

Pegawai Bangunan : Laaa!(terkejut), buke pele ni!
Kontraktor rumah : Tu la!, ambo ghoyak doh tadi kan? Pele ambo kecik! demo nok tengok jugak!
Pegawai Bangunan : Laaaaaa! Buke pasal kecik besarnyo!, maksud kawe Pele Bangune (Pelan Bangunan).

Kontraktor rumah : La! Ambo ingat pele nie! Kalu pele bangune, ado la dale beg nie! Tak ghoyak pun pele bangune!. Mano ambo tahu!
Pegawai Bangunan : Kawe ingat demo paham! Hok dok mari doh pun tak penah jadi lagu nie! Demo dok mano?

Kontraktor rumah : Gua Muse!



cikgu luar mari ngajar di guo muse

Cikgu : Assalamualaikum wbt murid2

Murid2 : Waalaikumussale ..cikgu...

CIkgu : Kita mulakan pemanasan badan dulu

Murid buat pemanasan badan..

CIkgu : ok murid2, lari keliling padang 3 kali ..

Murid2 tak gerak lasung, duduk statik srupo putung kayu..cikgu bingung nak bagi arahan...last2 dia cakap ..

CIkgu : Ok, HUNGGA KOK SIR !!!

Murid2 : Sengoti cikgu....Hunga gunga !!!



Seorang pak cik sedang menunggu giliran di hospital besar KL

dek kerana terlalu lama menunggu pak cik tu pun laung kat misi


BUKAN DIA NI !!!!



misi : pakcik, sapa dia pakcik...apa yang bukan dia?? sape yang pakcik cakap ni ??

pakcik : Bukan Dia Ni ...Tok Cekap Doh Nak Tunggu Ambo Sini...

Misi : Pakcik, sapa ni..bukan dia habis tu sapa ??

Doktor : Buke dio misi nih... ( doktor ore mache ) ...sambil tersengih tengok ko pak cik kelate..hehe