Pages

Friday, January 20, 2012

Tolong bantu AKSB.. bayar tunggakan segera.

Tolong bantu AKSB.. bayar tunggakan segera.



Kini hampir semua manusia mempunyai hutang. Umat Islam juga tidak terlepas dari menanggung hutang puluhan dan mungkin ratusan ribu ringgit. Kita telah dididik dan diajar untuk hidup dengan berhutang sana sini. Bagaimanapun berhutang tidaklah salah, yang salah jika tidak mahu membayarnya. Soalnya sekarang kita bukan tidak mahu membayar tetapi belum punyai wang untuk melangsaikan semua hutang.

Sabda Rasulullah: “Jiwa orang mukmin akan tergantung dengan hutangnya (iaitu tidak dihukum selamat atau celaka) hingga dia menjelaskan hutangnya.”

Sabda Rasulullah: “Sesungguhnya sebesar-besar dosa di sisi Allah ketika seseorang hamba itu berjumpa dengan Allah nanti selepas dosa besar lain yang ditegah ialah seseorang lelaki yang berjumpa dengan Allah pada hari hisab dengan mempunyai hutang yang belum dijelaskan lagi.”

Sabda Rasulullah bermaksud: “Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya.” (Hadis riwayat Bukhari, Tarmizi, An- Nasai’ dan Ibn. Majah)

Rasulullah sendiri tidak akan menyembahyangkan jenazah orang yang masih mempunyai hutang. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali bahawa apabila didatangkan kepada Rasulullah satu jenazah, Baginda tidak akan bertanya mengenai amalan si mati, tetapi bertanya apakah si mati mempunyai hutang atau tidak. Jika si mati mempunyai hutang, Rasulullah menyuruh sahabatnya menyembahyangkan jenazah itu atau Baginda meminta sesiapa yang sanggup menaggung hutang si mati. Jika tiada, maka hutang itu akan diserah atau ditanggung oleh pihak Baitulmal.

Petikan di atas penunjukkan betapa pentingnya membayar hutang. Jika kita mati hutang tidak akan terhapus begitu sahaja sebaliknya ia perlu dijelaskan oleh orang yang masih hidup. Jika tidak roh kita tidak akan tenang di sana. Kita tidak tahu bila kita akan mati, entah esok atau lusa. Sempatkah membayar hutang sebelum mati?

Renung sejenak, seandainya kita mati, ada tak sesiapa yang masih hidup yang kita kenal sanggup membayar hutang kita? Mampukah mereka membayar hutang kita yang banyak itu? Adakah kita punyai harta yang boleh mereka gunakan untuk membayar hutang tersebut? Dan adakah mereka akan jujur membayar hutang-hutang itu atau mereka akan menggunakan harta tersebut untuk kepentingan mereka sendiri?

Jawapannya tentu agak mengecewakan kita. Oleh itu kita perlu bersiap sedia merancang satu strategi untuk memastikan hutang kita terbayar selepas kita mati.

Dapatkan Perlindungan Takaful

Ya! Dapatkan perlindungan Takaful atau apa-apa insuran Islam yang mampu memberikan kita wang selepas meninggal dunia. Kita memang tidak akan menggunakan lagi wang tersebut memandangkan kita telah meninggal dunia, tetapi wang itulah yang akan menjadi penyelamat kita untuk melangsaikan hutang. Elakkan membeli insuran konvensional yang haram. Perbuatan ini hanya akan menjadikan mayat kita lebih seksa di alam barzakh sana.

Tulis Wasiat Atau Beri Ingatan Kepada Pasangan Kita.

Tulis wasiat atau senarai lengkap keseluruhan nama orang yang kita hutang berserta alamat, no. telefon dan apa-apa maklumat mereka untuk dihubungi supaya orang yang hidup boleh membayar hutang kita kepada mereka tanpa sebarang masalah. Carilah orang yang boleh dipercayai seperti suami, isteri, ahli keluarga dan seumpamanya. Mereka boleh menggunakan wang pampasan dari perlindungan Takaful yang kita sertai itu untuk menjelaskan segala hutang kita.


Artikel ini hanyalah satu cadangan dan alternatif dari penulis. Tidak semestinya cara ini sahaja yang tepat. Menyegerakan pembayaran hutang sangat dituntut dalam Islam. Bagaimanapun kita perlu juga membuat persediaan seandainya ajal kita menjelma lebih awal dari yang disangkakan. Di bawah ini saya kongsikan amalan-amalan doa untuk membebaskan diri dari belenggu hutang:

A