Pages

Saturday, July 27, 2013

"SINGA RABA'AH" MINTA HIMPUNAN DITERUSKAN HINGGA AHAD INI

26 Julai (11.45 Malam Waktu Malaysia)

Dr.Mohammed El-Beltaji, bekas Ahli Parlimen dan pemimpin Ikhwan Muslimin berucap di pentas Raba'ah selepas solat Jumaat tadi mengumumkan himpunan yang mencecah jutaan hari ini akan berterusan sehingga Ahad ini sama ada dikurniakan kemenangan ataupun syahid.

Beltaji yang menerima gelaran "Singa dari Raba'ah" itu turut menyelar tindakan tentera yang mengedarkan ribuan poster dan gambar As-Sisi di dataran Tahrir hari ini. Menurut Beltaji lagi, askar turut menyediakan makanan untuk diagihkan yang menggunakan bangunan Kelab Tentera yang merupakan institusi milik rakyat dan kerajaan. Beliau mengecam kerana percetakan poster, gambar Sisi dan makanan berbuka puasa ini menggunakan wang rakyat dan bajet negara.

Dr.Jamal Heshmat bekas Ahli Parlimen beberapa hari lalu mendakwa, kem-kem askar lengang kerana tentera dikerahkan untuk memenuhi dataran Tahrir hari ini dengan berpakaian biasa bagi meramaikan himpunan yang diseru oleh Abdul Fatah As-Sisi sebelum ini. Heshmat juga berkata, 10 juta bungkusan makanan telah disediakan bagi dijamu kepada penyokong tentera hari ini.

Salah satu perarakan menolak rampasan kuasa melalui Ghamrah menuju ke dataran Raba'ah..

Hari ini, Gabungan Kerjasama Kebangsaan telah menyusun 34 "check point" di dua wilayah Kaherah dan Giza yang menjadi pusat perkumpulan selepas solat Jumaat tadi menuju ke dua lokasi utama himpunan "Jumaat Furqan" iaitu di Raba'ah dan Nahdhah.

Perhimpunan ini tidak termasuk berbaki di 25 buah wilayah di seluruh Mesir yang menyaksikan ratusan ribu orang keluar di setiap wilayah bagi menyatakan kemarahan kepada kenyataan As-Sisi sebelum ini.

Menurut wartawan "Al-Jazeera" yang melaporkan sebentar tadi, wilayah Sinai menyaksikan demonstrasi anti-Sisi yang belum pernah berlaku sebelumnya. Ini kerana selama setahun Presiden Mursi memberikan tumpuan untuk pembangunan wilayah Sinai yang diabaikan oleh Mubarak lebih 30 tahun. Antaranya Mursi meluluskan lebih 100,000 buah rumah kos rendah buat penduduk di wilayah itu. Namun selepas rampasan kuasa, semua projek pembangunan Sinai dihentikan oleh kerajaan kudeta.

  ...
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc3/996793_470544739702865_221079656_n.jpg27 Julai (12.47 Malam Waktu Malaysia)

Berbaki hampir sejam lagi waktu berbuka puasa di Kaherah..Keluasan dataran Raba'ah sudah tidak mampu menampung kebanjiran rakyat yang sudah melimpah ke jalan utama yang berhampiran..Jalan Toiran yang menghala ke Hayyu Sabik..Jalan menujuk ke Abbas Aqad..semuanya sudah dipenuhi oleh rakyat. Demikian juga lautan manusia di dataran Nahdhah dan 25 buah wilayah di Mesir yang lain.

"Al-Jazeera" menyiarkan beberapa minit lalulintas di Syubra..bagaimana kenderaan bertali arus, bas, tremco dan kereta sementara entah berapa ribu lagi mereka yang berjalan kaki. Pemandu bas, teksi dan kenderaan awam tanpa takut lagi menampal poster dan potret Mursi di kenderaan milik syarikat mereka. Semuanya menuju ke destinasi yang satu iaitu Raba'ah bagi berbuka puasa beramai-ramai.

Saya yakin, jika As-Sisi seorang yang bermaruah dan masih mempunyai sifat takut kepada Allah, dia akan berpatah balik dan berundur. Jika dia melihat dan dimaklumkan oleh perisikan tentera dengan jumlah rakyat yang menolak "pelan tindakan" yang dibuatnya 3 Julai lalu maka dia akan menjunjung kepentingan negara mengatasi kepentingan peribadinya yang menjadi talibarut kepada Amerika dan musuh Islam.

Atau adakah kerana kacamata hitam yang dipakai Sisi menjadi penghalang untuk dia melihat reaksi rakyat Mesir dan dunia hari ini? Sila tanggalkan kacamata kamu kalau begitu wahai Sisi..!


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drusilastore.blogspot.com