Pages

Wednesday, December 25, 2013

Fahami hasrat rakyat adakan himpunan 31 Dis - Saifuddin

KUALA LUMPUR: Ada di kalangan pengundi BN sendiri meminta kerajaan tidak menaikkan kadar tol lebuh raya kerana ia merupakan janji BN pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, selain kadar tol, BN juga berjanji tidak akan menaikkan harga barang.

"Kenaikan harga barang ialah isu yang timbul sebelum PRU13 lagi dan ada janji-janji BN yang besar dalam PRU13 untuk tidak menaikkan harga barang, kadar tol.

"Sebab itu ada di kalangan (ahli) BN pun yang minta supaya kerajaan jangan naikkan tol kerana mereka tahu pertama itu janji dan kedua itu memang antara yang dibicarakan di mana-mana di kalangan rakyat biasa," kata beliau ketika ditemui di Universiti Malaya hari ini.

Beliau juga berkata, kenaikan kos sara hidup menjadi faktor penting yang menentukan sokongan rakyat kepada kerajaan.

"Dapatan ini membuktikan bahawa kenaikan harga tiga perkara iaitu harga barang, minyak dan tarif elektrik memang perkara yang menjadi keutamaan di kalangan rakyat.

"Kajian semasa sebelum dan semasa PRU dahulu, isu kos sara hidup dan jenayah hampir sama tapi nampaknya dapatan kali ini menunjukkan kos sara hidup mengatasi kes jenayah, maknanya kos sara hidup akan menentukan sokongan. Ini sangat jelas," katanya yang juga Felo Penyelidik Jemputan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMcedel).

Pengarah UMcedel, Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman sewaktu membentangkan kajian hasil Kaji Selidik Politik Malaysia Enam Bulan Selepas PRU Ke-13 sebelum itu berkata, kenaikan harga minyak, kenaikan harga barang dan peningkatan tarif elektrik menjadi tiga isu utama yang memberi kesan kepada kehidupan seharian rakyat.

Saifuddin juga berkata, beliau memahami hasrat rakyat yang ingin mengadakan himpunan aman pada 31 Disember ini sebagai tanda protes terhadap kenaikan kos sara hidup.

"Kita harus memberi penegasan sesiapa sahaja boleh berhimpun asal dibuat secara aman.
"Saya dapat memahami kenapa ada cadangan mereka, namun demikian saya juga menaruh harapan yang kerajaan akan menjelaskan isu kenaikan harga barang ini dengan secepat mungkin," katanya.

.

IKLAN BERBAYAR - SMS [ IKLAN] send 0199910 5222


Nabi Muhammad bersbda,’’Rumah tanpa kurma bagai rumah tanpa makanan.’’ Diriwayatkan pula bahwa Nabi menyantap mentimun dengan kurma matang. (HR Abu Dawud). Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


BUNCIT?... MIGRAN??... STRESS??... KENCING MANIS??... GOUT??... BUASIR??... STROKE?? KEMBALI KPD PERUBATAN mengikut al-quran dan hadis... http://drusilastore.blogspot.com