Pages

Wednesday, June 28, 2017

Kos Kajian Terowong Dasar Laut Kanada RM325 Ribu, Pulau Pinang RM20 Juta

Laporan Kajian Kebolehlaksanaan Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang menghubungkan tanah besar ke bahagian pulau menelan lebih hampir 61 kali ganda lebih mahal daripada projek hampir sama di Kanada.
Memetik pengakuan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam dan Pengangkutan Pulau Pinang, Lim Hock Seng, kajian kebolehlaksanaan, reka bentuk terperinci dan kajian impak alam sekitar bagi projek terowong negeri berharga RM305 juta.

Bagi kos kajian kebolehlaksanaan, RM31.269 diperuntukkan bagi kajian pembinaan tiga jalan raya utama untuk ke terowong berkenaan dan RM20 juta lagi bagi kajian untuk membina terowong berkenaan.
"Menjadikan jumlah kajian kebolehlaksanaan RM51.269 juta iaitu 0.93 peratus daripada kos pembinaan," kata Hock Seng.
Walaubagaimanapun, jumlah berkenaan adalah 61 kali ganda lebih tinggi berbanding projek sama yang lebih panjang di Kanada.
Cadangan laluan terowong Quebec City-Lévis sepanjang 7.8 km
Kos kajian projek terowong dasar laut menghubungkan Quebec City-Lévis di Kanda sepanjang 7.8 kilometer hanya menelan kos RM325,000 berbanding RM20 juta untuk melakukan kajian kebolehlaksanaan untuk laluan dari Persiaran Gurney ke bahagian pulau sepanjang 7.2 kilometer.
Memetik laporan CBC News, projek di Kanada yang menelan belanja RM13 bilion itu dijangka siap menjelang 2030 dan kos penyelenggaraan bagi 100 tahun kemudian dianggarkan bernilai RM7.5 bilion.
Kos berkenaan diumumkan oleh jurutera awam dilantik oleh Kemeterian Pengangkutan Quebec, Profesor Bruno Massicotte, setelah menyiapkan laporan berkenaan dalam tempoh kurang setahun.
Sementara konsortium Zenith-BUCG Sdn Bhd yang dilantik kerajaan Pulau Pinang untuk menyiapkan laporan berekenaan masih belum menghantar kajian lengkap kepada Kementerian Kerja Raya sungguhpun sudah masuk tahun kedua kajiannya.
Dilaporkan juga, kerajaan negeri teraju Ketua Menteri Lim Guan Eng juga sudah meluluskan RM135 juta bayaran pendahuluan kepada konsortium berkenaan dengan menyerahkan beberapa bidang tanah kerajaan negeri kepada syarikat berkenaan.
- mD
=====================================


SASARAN KELATEDAILY 2017 
- RADIO ONLINE, TVONLINE, 
BANTUAN KEPADA YG MENERIMA, 
PENGURUSAN KELATEDAILY 
- SUMBANGAN DIPERLUKAN - 
BOLEH DISALURKAN MENGUNAKAN 
AKAUN PAYPAL - kelatedaily@gmail.com - 
Akaun Admin - Maybank - 112080586371 (Mahadi)