Pages

Sunday, February 1, 2009

.: Silau Sejarah Katak Umno bermula tahun 1961

.: Silau Sejarah

Untuk tidak mengejutkan apa yang mungkin berlaku saya ingin membawa pemerhatian penjenguk blog ini kembali ke tahun 1960 dan 1961 melihat peristiwa politik yang menimpa parti Pas Terengganu ketika itu. Pada tahun itu telah berlaku lompat melompat parti yang akhirnya menyebabkan kerajaan Pas Terengganu yang dibentuk selepas pilihan raya umum 1959 tumbang.Dalam pilihan raya itu Pas menang 13 kerusi DUN Terengganu dan menubuh kerajaan dengan majoriti mudah.

Umno menang tujuh kerusi manakala Parti Negara tiga dan satu MCA.Perisitwa melompat parti bermula dengan seorang Adun Parti Negara, Ismail Abbas telah menyertai Pas. Beliau kemudian dilantik menjadi Exco Kerajaan Terengganu.Selepas itu keadaan jadi terbalik dua orang ahli Pas, Wan Said dan Wan Abdul Kadir telah berpaling tadah dan menyertai Umno. Kedudukanya menjadikan Perikatan bertambah dua kerusi menjadi sembilan kerusi manakala Pas 12 kerusi - tidak termasuk speaker.Pada tahun 1960 Perikatan telah mengemukakan usul undi tidak percaya kepada kerajaan Pas tetapi tidak berjaya.

Walaupun dua Adun Pas menyertai Umno tetapi semasa mengundi dua Adun Parti Negara mengambil sikap tidak mengundi.Bagaimana pun percubaan kedua Perikatan tahun 1961 membuahkan hasil bilamana dua ahli Parti Negara itu telah menyertai Umno. Semasa dijalankan undian dua orang ahli Pas, Ahmad Azan dan Wan Ismail dari Jertih juga telah mengundi Umno. Keadaan ini menyebabkan jadi kelam kabut kerana kedudukannya 12 – 12.

Bagaimana pun akhirnya Pas terpaksa mengaku kalah juga apabila speaker dari Pas telah diam-diam menyertai Umno. Maka tumbanglah kerajaan Pas Terengganu hasil politik katak itu.Apa yang berlaku di Terengganu 48 tahun itu satu realiti politik dan dicatat dalam sejarah politik negara ini. Sebagai sejarah peristiwa itu tidak mustahil akan berulang sekali lagi atau untuk beberapa kali lagi dari masa ke semasa.

Apabila parti-parti mendapat kemenangan kecil dan membentuk kerajaan dengan majoriti mudah di peringkat DUN apa lagi dengan bergabung dengan parti lain keadaan itulah yang membimbang parti-parti politik. Apa lagi sekiranya wakil rakyat pula kebetulan berpenyakit dan ada masalah peribadi membabitkan undang-undang menyebabkan peristiwa lompat melompat itu senang berlaku. baca lagi ....: Silau Sejarah