Pages

Wednesday, October 3, 2012

Lanaform - Foot Reflex


Hanya RM140.00 termasuk kos pos. Berminat Tel: 013 929 9944

Urutan kaki secara mudah...


Sebelum menjalani pembedahan tempoh hari…saya menderita sakit belakang yang kronik & lenguh kaki yang melampau. 
Sakit yang teruk itu mostly berlaku di bahagian pinggang, kesan dari saraf di antara lumber 4 & 5 yang sudah tersepit. Apa yang saya dapati, kesakitan itu boleh dilegakan dengan melakukan urutan di tapak kaki, sebelum ini saya tidak mempunyai gambarajah yang sesuai untuk di ‘attach’ kan di sini bagi tujuan menjelaskan bahagian manakah yang perlu diberi perhatian. Sila rujuk gambar di bawah:-
Boleh sahaja amalkan urut refleksi sendiri di rumah, minta bantuan pembantu rumah, adik, ibu or suami(jika dia sudi)…untuk urutkan di kawasan tapak kaki. Tumpukan di 4 bahagian yang ditandakan seperti di atas dan lakukan di kedua-dua belah kaki selama 5 minit atau lebih, insyaAllah kesakitan & kelenguhan itu dapat dikurangkan.
Adalah lebih baik jika urutan itu dilakukan dalam keadaan kaki kita lurus, agar perjalanan darah lancar tanpa sebarang sekatan. Keadaan kaki yang membengkok kadangkala menyebabkan urutan sebegini tidak memberi faedah yang optimum dalam hal mengurangkan kesakitan. Selain itu, ia juga boleh diamalkan oleh orang biasa yang sering menderita sakit2 badan.
Saya sudah hampir terlupa tentang benefit urut tapak kaki ini untuk pesakit scoliosis kerana sudah tidak perlu melakukannya lagi kini. Apapun, saya berterima kasih kepada salah seorang blog visitor yang bertanya soalan tersebut. Semoga ia dapat dimanfaatkan oleh ramai lagi di luar sana.


--> --> -->